De effecten van positieve emoties of een oplossingsgerichte strategie in berichtgeving

Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2018-06-01
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Door de negatieve toon van het nieuws lijken steeds meer nieuwsgebruikers het nieuws de rug toe te keren. Met name jongeren lijken hun tijd liever te besteden aan sociale activiteiten dan aan het consumeren van nieuws. De journalistiek zal dan ook kritisch moeten kijken naar haar rol in de huidige maatschappij. Een afname van de nieuwsconsumptie op lange termijn kan namelijk grote gevolgen hebben voor de economische vitaliteit van nieuwsorganisaties en de kwaliteit van de journalistiek. Een journalistieke vorm die als reactie op de negatieve toon van het nieuws is ontstaan en wellicht een betekenisvolle bijdrage kan leveren, is de constructieve journalistiek. Om de invloed van constructieve journalistiek in kaart te brengen is in dit onderzoek gekeken naar het effect van twee constructieve technieken. Er is gekeken of het verwerken van positieve emoties of een oplossingsgerichte strategie in een nieuwsbericht leidt tot een positiever gevoel en een grotere pro-sociale gedragsintentie bij de lezer. De resultaten laten zien dat beide technieken zorgen voor een positiever gevoel bij de lezer, maar er is geen significant effect gevonden ten aanzien van de pro-sociale gedragsintentie. Er wordt door beide technieken wel via het positieve gevoel invloed uitgeoefend op de pro-sociale gedragsintentie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen