Een Longitudinaal Onderzoek naar de Samenhang Tussen Hyperactiviteit-Impulsiviteit en Sociale Afwijzing en de Invloed van Geslacht

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-07-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het opbouwen van relaties met leeftijdsgenoten is een belangrijke thema gedurende de ontwikkeling van kinderen. Ruim 10% van de kinderen slaagt hier niet in en blijkt sociaal afgewezen te worden. Kinderen met ADHD-kenmerken blijken hierbinnen een kwetsbare groep te zijn. Dit onderzoek heeft de samenhang tussen hyperactieveimpulsieve kenmerken en sociale afwijzing onderzocht en of deze samenhang gemodereerd werd door geslacht. Over een periode van twee jaar zijn daarvoor 610 basisschoolkinderen uit de middenbouw gevolgd waarbij peernominaties zijn ingezet voor het meten van sociale afwijzing. Hyperactieve-impulsieve kenmerken zijn gemeten met de lerarenvragenlijst, de Problem Behaviour at School Interview (PBSI). Resultaten laten zien dat meer hyperactieve-impulsieve kenmerken voorspelden dat een kind één en twee jaar later afgewezen werd. Deze samenhang werd niet gemodereerd door geslacht wat suggereert dat de samenhang voor jongens en meisjes vergelijkbaar is. Vervolgonderzoek binnen niet-schoolse contexten is nodig om een beter inzicht te krijgen in de samenhang tussen hyperactieve-impulsieve kenmerken en sociale afwijzing. Keywords: Peerrelaties, Hyperactief-impulsief gedrag, Sociale afwijzing, School
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen
Programme