Een gids door het 'authentieke' Nederland

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-08-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De authenticiteitsindustrie draait overuren, omdat in deze technologisch gemedieerde en gecommercialiseerde wereld steeds meer toeristen verlangen naar ‘authentieke’ en ‘echte’ ervaringen. Reisgidsen spelen een actieve rol in het sturen van toeristen bij het bevredigen van dit verlangen. Zo is het taalgebruik van de auteurs bepalend voor de manier waarop toeristen de desbetreffende locaties ervaren. Dit onderzoek is dan ook uitgevoerd met het doel om meer kennis te verwerven wat betreft de manier waarop toeristen worden gestuurd door het taalgebruik in reisgidsen bij het bevredigen van hun verlangen naar ‘authenticiteit’. Hoewel ‘authenticiteit’ een belangrijk fenomeen is in de toeristenbranche en als zodanig wordt omschreven in de historiografie, blijkt uit het onderzoek dat de auteurs het begrip erg spaarzaam aangewend hebben, omdat het beschouwd wordt als een besmette term. Gezien het feit de aanverwante begrippen, daarentegen, met regelmaat worden toegepast, kan worden gesteld dat dit beladen begrip door de auteurs wordt omzeild door middel van het gebruik van verwante adjectieven.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation