De effecten van normcommunicatie bij het overtuigen van niet-donoren.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek bestudeerde het effect van normcommunicatie op de attitude, subjectieve norm, eigen-effectiviteit en intentie met betrekking tot bloeddonatie. Normcommunicatie is het communiceren van sociale normen, in dit onderzoek de descriptieve norm (wat andere mensen doen) en de injunctieve norm (wat andere mensen vinden). Het effect van normcommunicatie is al bewezen in eerdere onderzoeken, maar niet in de context van bloeddonatie. Vier hypotheses werden gesteld omdat verwacht werd dat normcommunicatie tot positievere/hogere afhankelijke variabelen zou leiden. Vier onderzoeksvragen werden gesteld omdat onduidelijk was of de descriptieve of injunctieve norm tot een positiever/hoger effect zou leiden in de context van bloeddonatie. In dit onderzoek werden 124 deelnemers (69.4% vrouw, leeftijd van 18-59 jaar) geworven die een online vragenlijst hebben ingevuld. Deelnemers kregen een boodschap te zien met algemene informatie over bloeddonatie. Deze boodschap werd zo gemanipuleerd dat er drie condities waren, een boodschap zonder norm (controlegroep), een boodschap met de descriptieve norm of een boodschap met de injunctieve norm. Het was ingesteld dat elke deelnemer willekeurig één van de drie condities te zien kreeg, maar wel dezelfde vragenlijst moest invullen over de vier afhankelijke variabelen. De resultaten tonen aan dat het gebruik van normcommunicatie geen effect heeft op de attitude, subjectieve norm, eigen-effectiviteit en intentie in de context van bloeddonatie. Dit suggereert dat het niet verstandig is om normcommunicatie te gebruiken in een boodschap ter promotie van bloeddonatie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren