Kinderliteratuur als ondergeschoven kindje: een analyse van de verschillen tussen kinderen en volwassenen in de waardering van kinderliteratuur

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-07-17
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Ondanks de positie van “ondergeschoven kindje” in het literaire veld, worden kinderboeken door zowel volwassenen als kinderen beoordeeld. Om de verschillen tussen kinderen en volwassenen in de waardering van kinderliteratuur te analyseren, is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe functioneren kinderboekenprijzen in het subveld van de kinderliteratuur? Op grond van verschillende theorieën zijn de winnende en genomineerde titels van de Gouden Griffel en De Nederlandse Kinderjury en hun uitgeverijen in kaart gebracht. Om de argumenten uit de juryrapporten van bovenstaande twee prijzen te kunnen classificeren is een analyse-instrument ontwikkeld. Hieruit bleek dat kinderen evasorische en volwassenen literaire lezers zijn. Vervolgonderzoek zou uitgevoerd kunnen worden door meerdere personen, aangezien het classificeren van argumenten een persoonlijke kwestie is. Door een langere tijdsperiode dan tien jaar in overweging te nemen, kunnen veranderingen in trends op het gebied van de kinderliteratuur worden waargenomen. Eventueel kan zo een vervolgonderzoek zich uitbreiden naar een internationaal niveau.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation