Het Communicatie Assessment & Interventie Systeem voor kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen (CAIS)

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-07-16
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Kilkens (2015) ontwikkelde een nieuwe methode om de vroege communicatieontwikkeling van kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen te ondersteunen: het ‘Communicatie Assessment & Interventie Systeem’ (CAIS) voor kinderen die grote moeilijkheden ondervinden bij de verwerving van vroege communicatieve gedragingen. Aandachtspunt in het evaluerend onderzoek van Kilkens (2015), waarin de uitvoerbaarheid en doeltreffendheid van het CAIS werd getoetst bij 24 kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen, bleek het ontbreken van een interbeoordelaarsovereenstemming. Volgens Schlosser en Lee (2000) is het tegenwoordig vanzelfsprekend te noemen dat studies rondom assessment en interventie van mensen die gebruik maken van Ondersteunde Communicatie interbeoordelaarsovereenstemming rapporteren in hun onderzoek. Het doel van het huidige onderzoek betrof dan ook het verrichten van een aanvullend onderzoek naar de uitvoerbaarheid en doeltreffendheid van het CAIS (op basis van de data verkregen in Kilkens, 2015) met als doel het bepalen van de interbeoordelaarsovereenstemming. Momenteel wordt er gewerkt aan de implementatie van het CAIS door middel van een scholing. In Kilkens (2015) wordt al benoemd dat er gedacht wordt aan de toepassing van ‘blended learning’: een combinatie van online leren en contactonderwijs (Graham, 2013, in Kilkens, 2015). Daarom vond er tevens een evaluatieonderzoek van de CAIS-scholing plaats.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren