Het Effect van Logoverandering, Blootstelling en Merkbewustzijn op Verwerkingssnelheid en Merkattitude bij Merken met Hoge Betrokkenheid.

Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2018-03-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek keek naar het effect van logoverandering en blootstelling op de verwerkingssnelheid en op de merkattitude bij merken van producten met hoge betrokkenheid. Hierbij is gekeken naar de modererende rol van merkbewustzijn. Eerder onderzoek keek naar de effecten van logoverandering bij merken van producten met lage betrokkenheid, maar naar producten met hoge betrokkenheid was nog weinig onderzoek gedaan. Verwacht werd dat een grote logoverandering zou leiden tot minder verwerkingssnelheid dan een kleine of geen logoverandering en dat dit met name het geval zou zijn bij consumenten met hoog merkbewustzijn. Daarnaast zou een grote logoverandering leiden tot een minder positieve merkattitude dan een kleine of geen logoverandering, en dit zou met name bij consumenten met hoog merkbewustzijn zijn. Verder zou meer blootstelling leiden tot een positievere merkattitude en meer verwerkingssnelheid dan minder blootstelling. Het onderzoek werd online afgenomen. Er waren zes verschillende condities waarin deelnemers één of drie keer werden blootgesteld aan een logo met een kleine, grote of geen verandering. De deelnemers beantwoorden daarna een vragenlijst waarbij de merkattitude, verwerkingssnelheid en merkbewustzijn werden gemeten. Het bleek dat een grote logoverandering inderdaad minder snel werd verwerkt dan een kleine of geen logoverandering. Merkbewustzijn bleek alleen een modererende rol te spelen bij deelnemers die een laag of gemiddeld merkbewustzijn hadden. Zij kregen een minder positieve merkattitude bij het zien van een kleine logoverandering. Meer onderzoek is nog nodig om merken van producten met hoge betrokkenheid te adviseren over het aanpassen van hun logo’s.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren