Heeft de Netflix-serie '13 Reasons Why' invloed op de gedachtenwereld van jongeren? Een onderzoek naar de effecten van eudaimonisch entertainment.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-04-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het meeste entertainment dat mensen op een dag consumeren is ‘out of sight, out of mind’ (Bartsch, Kalch & Oliver, 2014). Dit betekent dat we de meeste ervaringen niet opslaan en snel weer vergeten. Soms blijft een film, serie of boek echter in ons hoofd hangen en zet ons aan het denken. In veel gevallen betreft het entertainment dat niet alleen gericht is op het bieden van plezier en ontspanning, maar ons na laat denken over belangrijke thema’s in het leven. Dit wordt ook wel eudaimonisch entertainment genoemd (Oliver & Raney, 2011; Slater, Oliver & Appel, 2016). De vraag die in deze scriptie centraal staat is, waarom mensen entertainment bekijken dat niet als plezierig bestempeld kan worden en wat de effecten van dit soort entertainment zijn op het gebied van emoties, transportatie, identificatie en attitudes. Daarnaast is de rol van emotionaliteit van fragmenten, de psychische gezondheid van de ontvanger en de mate waarin een persoon bij een sociale groep wil horen, onderzocht. Tot dusver zijn nog geen generaliseerbare resultaten gevonden op het gebied van ‘onplezierig’ entertainment dat als doel heeft om mensen na te laten denken over levensthema’s. In deze scriptie is onderzoek gedaan naar fragmenten uit de serie ’13 Reasons Why’. In de serie staat de zelfmoord van een 17-jarig meisje centraal. Om de hoofdvraag te beantwoorden, zijn drie verschillende condities ontworpen. De resultaten lieten zien dat eudaimonisch entertainment vooral invloed heeft op de emoties van jongeren. De emotionaliteit van de fragmenten voorspelde namelijk de mate waarin jongeren gemengde emoties ervaarden. Daarnaast bleek de psychische gezondheid van de ontvanger en de mate waarin een persoon bij een sociale groep wil horen een marginale rol te spelen voor de variabelen gemengde emoties en identificatie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren