Het effect van merknaam en slogan op het herkennen van kernwaarden in het logo en de attitude jegens het logo en de organisatie.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-03-20
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek is getest of de Mate van verbale verankering effect heeft op het Herkennen van de kernwaarden in een logo en welke rol de Bekendheid van het merk hierin speelt. Ook is gekeken naar het effect op de Attitude jegens het logo en de Attitude jegens de organisatie. Het toevoegen van een verbaal element aan een logo, als merknaam of slogan, kan meer informatie geven over de identiteit van de organisatie, en dus over de kernwaarden welke fundamenten zijn van die identiteit. Dit kan zorgen voor een makkelijkere interpretatie van het logo, wat weer zorgt voor meer begrip van wat het logo wil uitdragen. Dit kan het ook makkelijker maken om kernwaarden in het logo te herkennen. Bij verbale verankering wordt de interpretatie van het beeld gestuurd door een begeleidende tekst. In het huidige onderzoek is gebruik gemaakt van drie niveaus van verbale verankering, namelijk het logo zonder verbale verankering, het logo met gedeeltelijke verbale verankering (merknaam), en het logo met gedeeltelijke verbale verankering (merknaam + slogan). De Bekendheid van het merk zou het Herkennen van de kernwaarden in het logo gemakkelijker kunnen maken doordat consumenten bij bekende merken meer associaties hebben. Ook kunnen consumenten bij bekende merken een positievere Attitude jegens logo en de organisatie hebben dan bij onbekende merken. Dit kan komen door eerdere blootstellingen aan de stimuli, het zogeheten mere-exposure effect, of door eerdere ervaringen met de organisatie en de producten (al kunnen deze eerdere ervaringen natuurlijk ook negatief zijn).
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren