Beauty is in the eye of the beholder.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2017-08-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In de theaterwereld speelt effectief promotiemateriaal een grote rol. Het is een belangrijk instrument om mensen naar je voorstelling te trekken. Dit onderzoek richtte zich op de verwerking, het schoonheidsoordeel en de effectiviteit van marketingcommunicatie in de theatersector. Uit eerder onderzoek is gebleken dat schoonheidsoordelen van toeschouwers afhankelijk zijn van de fluency van het verwerken van de stimulus. Er zijn twee soorten fluency: perceptual en conceptual fluency. In dit onderzoek is contextmanipulatie toegepast om conceptual fluency te manipuleren. Participanten kregen posters te zien, voorafgegaan door passende context, neutrale context of geen context. De passende context was semantisch voorspellend voor de daarop volgende poster, en de verwachting was dat deze posters daarom conceptueel vloeiend verwerkt zouden worden en een hoger schoonheidsoordeel zouden krijgen. Ook werd de factor expertise meegenomen in het onderzoek. Dit werd geoperationaliseerd door middel van het toetsen van twee groepen proefpersonen: studenten en theatermarketeers. Deze laatste groep was een expertgroep, waarvan motivatie en aandacht kon worden verwacht om de conceptueel vloeiende items ook echt vloeiend te verwerken. De verwachting was daarmee dat zij de items met passende context positiever zouden beoordelen dan de studenten. De resultaten lieten zien dat er geen verschil was tussen de drie condities van Fluency van verwerking. Ook was er geen effect van expertise op de schoonheidsoordelen. Wel was er een relatie tussen schoonheidsoordeel en bezoekintentie, wat betekent dat mensen liever naar een theatervoorstelling willen als zij de poster mooi vinden. Een waarschijnlijke conclusie die getrokken kan worden is dat er in dit onderzoek geen sprake is geweest van conceptual fluency, en er daarom ook geen effect is opgetreden. De grootste beperking aan dit onderzoek was de itemselectie. Aanbeveling is dan ook om voor vervolgonderzoek recenter postermateriaal te gebruiken, dat wat eenduidiger is in vormgeving.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren