Meat Free Monday? Vertel eens! Onderzoek naar het effect van narratieven op attitudes over de vermindering van de vleesconsumptie in relatie tot het milieu.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-08-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Onderzoek naar persuasieve communicatiemethoden effectief bij milieukwesties wordt belangrijker. Narratieven zijn effectief gebleken bij overtuigen in de gewenste richting. Transportatie en identificatie binnen narratieven dragen hier mogelijk aan bij. Huidig onderzoek geeft inzicht in hoeverre deze mechanismen van invloed zijn op de attitude van vleeseters ten aanzien van vleesconsumptievermindering in relatie tot het milieu. Participanten werden blootgesteld aan één van vier verschillende narratieven, variërend in perspectief (ik-/hij-vorm) en chronologie (wel/niet chronologisch), waardoor identificatie en transportatie al dan niet werd opgewekt. Als controleconditie is een informatieve tekst toegevoegd. Narratieven bleken niet significant effectiever bij beïnvloeding dan een informatieve tekst. De vier narratieven bleken daarnaast even effectief bij het verhogen van de attitude om vegetariër te worden. Er bestond geen significant verschil tussen de versies. Dit bleek echter niet het geval voor attitude om één dag in de week minder vlees te eten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren