“Zoals ik heb ingevuld in de bekende app”: Een kwalitatief en exploratief onderzoek naar de affordances van een e-health zelfmanagementinterventie voor de arts-patiëntcommunicatie.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-06-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Artrose is een reumatische aandoening aan knie- of heupgewrichten, die niet klinisch behandeld kan worden.De benodigde vaardigheden, kennis en competenties die patiënten nodig hebben om met de ziekte om te gaan, kunnen aangeleerd worden met behulp van e-health. In dit onderzoek is ten eerste met behulp van een inhoudsanalyse gekeken welke affordances een zelfmanagementapplicatie had. De affordances van een object zijn de mogelijke manieren waarop een gebruiker dit object kan gebruiken. Ten tweede is aan de hand van 5 video-opnames geanalyseerd op welke manier deze affordances een rol speelden bij de arts-patiëntcommunicatie tijdens het consult. Uit de resultaten bleek dat de applicatie door de meeste gebruikers werd gebruikt om de informatieonderdelen te bezoeken en dat maar enkele gebruikers de voorbereidende functies (het beantwoorden van vragen, het invullen van een medicatieoverzicht en het bijhouden van pijn- en vermoeidheidsmetingen) van de applicatie benutten. Dit gebruik leek samen te hangen met de doelgroep, de inrichting en de personalisatiemogelijkheden van de applicatie. Er was een voorzichtige aanwijzing dat zij wel actiever deelnamen aan het gesprek zoals de bedoeling was. Er bleek nog veel te winnen op het gebied van de adoptie van e-health voor de doelgroep om de patiëntparticipatie te verhogen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren