Die Verwendung der Neuen Sachlichkeit und die Repräsentation der Masse im Roman Berlin Alexanderplatz (1929) von Alfred Döblin - Ein Paradox

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2015-06-19
Language
de
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De literatuur van de moderne tijd bood nieuwe perspectieven op de werkelijkheid en de auteurs ontwikkelden nieuwe esthetische concepten. Het experimenteren met nieuwe literaire technieken maakte mogelijkheden zichtbaar die niet alleen voor de schrijvers maar ook voor het lezerspubliek nieuwe en unieke inzichten opleverden. Om de verhouding tussen de literatuur en de lezer van de moderne tijd te onderzoeken wordt de roman Berlin Alexanderplatz. Die Geschichte vom Franz Biberkopf (1929) door Alfred Döblin als onderzoeksobject gebruikt. Alfred Döblin wil in zijn “democratisch roman“ een reactie geven op hoe hij als schrijver uit deze tijd de alledaagse werkelijkheid in de grootstad Berlijn zag, waar de opkomende massa en de industriële ontwikkelingen voor ingrijpende vernieuwingen hebben gezorgd. Binnen het werkstuk wordt er gekeken naar hoe Döblin over de functie van de roman (literatuur) dacht en hoe hij met de ontwikkelingen in de tijd van de opkomende massa, de lezers en het publiek ! omging en hoe dat is weergeven in de roman Berlin Alexanderplatz. Die Geschichte vom Franz Biberkopf. Daarbij is er een paradox te herkennen die onderzocht moet worden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren