De effectiviteit van de factor bekendheid met betrekking tot framing.

Keywords
Thumbnail Image
Date
2016-11-17
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Framing is het benadrukken van bepaalde aspecten in een tekst. Problemen kunnen op deze manier aan het licht gebracht worden en bepaald gedrag wordt aandachtiger bekeken (Entmann, 1993). Er is al veel onderzoek gedaan naar het effect van framing en verschillende variabelen, zoals betrokkenheid, verwerking en risicoperceptie. In dit onderzoek wordt de factor mate van bekendheid met het onderwerp onderzocht. Het frame en de mate van bekendheid met het onderwerp zijn gebruikt als onafhankelijke variabelen. Uit het onderzoek is gebleken dat een lagere bekendheid met het onderwerp een significant hogere betrokkenheid oplevert bij dat onderwerp. Daarnaast is naar voren gekomen dat de proefpersonen negatiever zijn over de gevolgen van een vermindering van inname van het minder bekende onderwerp (zoutinname) dan bij een vermindering van inname van het bekendere onderwerp (fastfood). Ondanks deze resultaten is er geen significant effect gevonden op framing veroorzaakt door een verschil in de mate van bekendheid.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren