De robot van vlees en bloed: Een onderzoek naar de problematisering van de antropocentrische wereldvisie in de film Wall-E (2008) door grensoverschrijdend gedrag van robot en mens

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2017-07-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek naar de Pixarfilm WALL·E uit 2008 (vanaf hier: Wall-E) speelt het interdisciplinair toepasbare begrip antropomorfisme een belangrijke rol. Antropomorfisme is het toekennen van menselijke eigenschappen, karaktertrekken en emoties aan niet-menselijke wezens. Dit gebeurt wel vaker bij animatiefilms. Denk bijvoorbeeld aan Ratatouille (2007) waarin de rat Remy de passie heeft om topkok te worden of Kung Fu Panda (2008) waarin panda Po zich ontpopt tot kungfumeester. Ook Wall-E staat in deze traditie. Hierin staan echter niet dieren, maar robots centraal in het (al dan niet bewust) tonen van de complexe verhouding tussen mens en niet-mens. Doordat de mens model staat bij het vormgeven van robots, zou je naast antropomorfisme zelfs kunnen spreken van een antropocentrische visie: de idee dat de mens in het middelpunt van het universum zou staan. Deze visie zal ik verbinden met vormgeving van menselijke en machinale personages. Toch pleit deze scriptie voor een andere, posthumane visie. Volgens het posthumanisme bestaat er niet per definitie een hiërarchie, maar staan mens en robot gelijk aan elkaar in plaats van dat ze elkaar wegdrukken in aparte sferen. Ze beïnvloeden elkaar wederzijds doordat de machine naar het evenbeeld van de mens geschapen is en de mens tegelijkertijd leunt op de kunstmatige intelligentie van machine. Bij het vormgeven van de personages wordt naar een balans gezocht tussen menselijke en niet-menselijke kenmerken. De grenzen tussen mens en robot worden zo overschreden en de antropocentrische wereldvisie zodoende geproblematiseerd. Door middel van een beeldanalyse wil ik mijn beweringen over deze visie ondersteunen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren