De aantrekkelijke binnenstad. Een kwantitatieve studie naar de relatie tussen leegstand en de waardering van de binnenstad

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-06-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De toenemende winkelleegstand in binnensteden zorgt bij veel gemeentes voor grote zorgen om de aantrekkelijkheid van hun winkelgebieden. Vooral in middelgrote binnensteden is er sprake van een aanzienlijk probleem, met gemiddeld 23% winkelleegstand ten overstaande van gemiddeld 11% winkelleegstand landelijk (2016). In de wetenschappelijke literatuur bestaan nog veel hiaten rond dit onderwerp; er zijn vooral veronderstellingen dat winkelleegstand zorgt voor een afname van de aantrekkelijkheid van binnensteden, maar deze zijn zelden onderzocht. Hoewel er in de literatuur wordt gesproken over een negatieve spiraal van verloedering door leegstand, is dit nog niet direct onderzocht. In het onderzoek is winkelleegstand onderzocht in drie dimensies: 1) de daadwerkelijke leegstand, in aandeel winkelleegstand in het centrum, 2) de perceptie van de grootte van de leegstand door consumenten en 3) de mate waarin consumenten zich storen aan winkelleegstand. Daarnaast zijn naast het rapportcijfer voor de aantrekkelijkheid van het centrum als geheel ook rapportcijfers voor deelaspecten van deze centra meegenomen en verschillende persoonskenmerken meegenomen. Uit het onderzoek is geconcludeerd dat leegstand inderdaad een negatief effect heeft op de aantrekkelijkheid van binnensteden, maar dat dit op zichzelf relatief laag is. Deze relatie lijkt vooral te bestaan via andere aspecten, zoals de winkeldiversiteit en uitstraling van de panden.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen