Een onderzoek naar de invloed van de psychologische afstand op de Twitterreacties van Nederlanders bij vliegtuigrampen.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-06-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek is onderzocht in welk opzicht de reacties van Nederlanders op Twitter verschillen of overeenkomen bij een vliegtuigramp met een psychologische afstand ver weg in vergelijking met een psychologische afstand dichtbij. Dit is onderzocht door twee vliegtuigrampen te vergelijken. Van beide vliegtuigrampen zijn in totaal 3000 tweets gecodeerd, waarbij is gekeken met welke doeleinden Twitter gebruikt wordt, maar ook welke emoties opgewekt worden vanuit de Nederlandse samenleving. De belangrijkste resultaten tonen aan dat een vliegtuigramp dichtbij meer affectieve reacties oproept in vergelijking met de vliegtuigramp ver weg. Dit blijkt uit de relatief grote aanwezigheid van woede in Twitterberichtgeving bij de vlieg- tuigramp dichtbij, maar ook uit de contentgroepen die mogelijk gepaard gaan met emoties zo- als verslaggeving vanuit eigen perspectief/mening, het herdenken van en aandacht vragen voor slachtoffers en het uiten van kritiek. Ook deze contentgroepen waren in grotere mate aanwezig bij de vliegtuigramp dichtbij.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren