COO-afbeeldingen in reclame: het besluitvormingsproces van reclamemakers met betrekking tot het gebruik van visuele COO-markeerders belicht.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2017-06-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In de literatuur met betrekking tot COO is tot op heden nog maar zelden onderzoek gedaan naar visuele COO-markeerders. Er is al wel veel onderzoek gedaan naar de verschillende effecten van COO-informatie in reclames, maar daarbij is het perspectief van de reclamemaker onbelicht gebleven. In dit onderzoek is daarom onderzocht wat de motieven van reclamemakers zijn om visuele COO-markeerders in te zetten. Dit is onderzocht door reclamemakers te bevragen over door hen gecreƫerde reclame-uitingen waarin visuele COO-markeerders zijn gebruikt. De motieven: authenticiteit/geloofwaardigheid, aantrekkelijkheid en passend bij het merk werden het vaakst genoemd door de reclamemakers. In het algemeen bleken de motieven goed aan te sluiten bij de effecten/factoren met betrekking tot COO en afbeeldingen, zoals beschreven in de literatuur. Hierdoor geeft het onderzoek een nuttige toevoeging aan eerdere onderzoeken naar effecten van visuele COO-markeerders; zo is nu niet alleen het evaluatieproces belicht, maar ook het creatieproces.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren