Interne communicatie in organisatieveranderingen: een empirisch onderzoek naar de rol van communicatie bij de reorganisatie van de Nationale Politie Nederland vanuit het perspectief van de manager.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2017-06-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek is gekeken naar de rol van communicatie bij de reorganisatie van de Nationale Politie vanuit het perspectief van leidinggevenden, die verantwoordelijk waren voor de implementatie van de verandering. Door middel van diepte-interviews zijn twaalf leidinggevenden uit verschillende eenheden aan het woord gelaten over hoe zij communicatie gebruiken tijdens het implementeren van veranderingen. Uit deze interviews bleek dat informeren, communicatieklimaat, onzekerheid en weerstand inderdaad belangrijke componenten zijn die positief beïnvloed kunnen worden door communicatie. Commitment is meer een intrinsieke motivatie en daarom lastig te beïnvloeden. Vertrouwen is ook lastig te beïnvloeden omdat dit ligt aan het karakter van de leidinggevende en de relatie met de medewerker; vooral binnen de Nationale Politie ligt dit ingewikkeld. Het model mist de concepten ‘cultuur’ en ‘externe beeldvorming’. Ook deze concepten zijn, volgens de leidinggevenden, van invloed op de weerstand van de medewerkers en kunnen beïnvloed worden door interne communicatie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren