Make chapbooks great again

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-01-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze masterscriptie is onderzoek gedaan naar een fenomeen binnen de literatuur dat al sinds de late Middeleeuwen bestaat en na lange afwezigheid in de 20e eeuw een wedergeboorte heeft doorgemaakt: het chapbook. Aanvankelijk waren de boekjes bijeengeraapte flarden tekst in welk genre dan ook die door marskramers werden verkocht aan de mensen die geen echte boeken konden betalen, maar na hun doorstart in de Verenigde Staten de 20e eeuw, nadat ze door de opkomst van de paperback en dagbladen – goedkopere en betere alternatieven – tijdens de Industriële Revolutie van het toneel verdwenen, was de naam het voornaamste dat hetzelfde bleef. De nieuwe chapbooks werden middelen voor experimentele dichters om zonder een contract bij een erkende uitgeverij hun poëzie te verspreiden onder liefhebbers, tegen weinig geld, en zijn van daaruit het veld in getrokken. Ruim een halve eeuw nadat het moderne chapbook zijn intrede deed in het Amerikaanse literaire veld, gebeurde dat in 2012 ook voorzichtig in Nederland, met onderhand drie initiatieven. In de Verenigde Staten heeft het chapbook zich ontwikkeld tot een standalone binnen iemands oeuvre, als het ware: schrijvers publiceren een chapbook na al werk te hebben uitgebracht omdat de vorm hen aanstaat, schrijvers brengen uitsluitend chapbooks uit en ambiëren niet meer dan dat, of schrijvers zien het als opmaat naar een grotere publicatie. In Nederland heeft die laatste functie de nadruk, maar blijft het na vier jaar nog wennen aan het fenomeen – de vraag is of dat wel moet.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation