Duurzaamheid en de creatieve industrie: een wisselwerking

Keywords
No Thumbnail Available
Date
2016-12-22
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De industrialisatie heeft voor een snellere manier van produceren en consumeren gezorgd, terwijl aardse grondstoffen eindig zijn. Echter, de angst dat er een einde komt aan economische groei in plaats van het steeds groter wordende menselijke ecologische voetprint overheerst. Het begrip duurzaamheid wordt daardoor gelijk gesteld aan economische winst, terwijl sociale inclusie, ecologisch evenwicht en cultuur ook belangrijke dimensies zijn in het verkrijgen van duurzaamheid. In deze scriptie wordt cultuur als fundament van duurzaamheid gezien. Cultuur vormt ook de basis van de creatieve industrie. De centrale vraag is daarom hoe een ondernemer uit de creatieve industrie door middel van creatief ondernemerschap en een product een duurzamere samenleving kan bevorderen. Aan de hand van een theoretisch kader, werk van verschillende theoretici en praktijkvoorbeelden wordt beargumenteerd dat een duurzaam geproduceerd creatief product discussie en bewustzijn op kan roepen. Het uiteindelijke doel is reflexiviteit en duurzaamheid als een cultureel veranderingsproces.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation