Doen we het zoetjes aan? Onderzoek naar het MVO-implementatie deficit bij het MKB in de bakkerij- en zoetwarenindustrie

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2012-06-22
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Deze thesis beschrijft mijn onderzoek naar de implementatie van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bij het midden- en kleinbedrijf (MKB) in de bakkerij- en zoetwarenindustrie. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een proces dat ertoe leidt dat het bedrijf vrijwillig maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Tijdens dat proces wordt er rekening gehouden met sociale, ecologische en economische aspecten. Bovendien worden de belangen van de stakeholders meegenomen bij beslissingen (MVO Nederland (I), z.d.). Dit onderzoek richt zich specifiek op het MKB, bedrijven met maximaal 250 werknemers en een omzet die lager is dan 50 miljoen per jaar. Bij het MKB loopt de implementatie van MVO moeizaam en lijkt er een discrepantie te zijn tussen MVO-ambities en de implementatie ervan in beleid en uitvoering. De keuze is gevallen op de bakkerij- en zoetwarenindustrie met de reden dat er enerzijds interessante gezondheidsthema’s spelen gerelateerd aan suiker- en zoutgebruik, en anderzijds omdat deze subbranche een actieve branchevereniging heeft en MVO een veelbesproken thema is. Het doel van dit onderzoek is het verkrijgen van kennis over en inzicht in de stagnatie van het implementatieproces van MVO bij het MKB. Hierbij wordt gekeken naar ambitie, beleid en uitvoering ten aanzien van MVO. Daarnaast is het doel van dit onderzoek het verkrijgen van inzicht in de manier waarop het MKB in de bakkerij- en zoetwarenindustrie geholpen kan worden bij hun MVO-implementatie. Door een vergelijkende analyse van de MVOimplementatie bij verschillende midden- en kleinbedrijven in de bakkerij- en zoetwarenindustrie uit te voeren, wordt dat inzicht verkregen.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen