Het effect van taalaanpassing in slogans op het overdragen van kernwaarden door logo’s van multinationals: een crossnationaal onderzoek.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2014-12-19
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het doel van deze studie is het onderzoeken van het effect van taalaanpassing in slogans op het overbrengen van de kernwaarden van een bedrijf. Centraal daarbij staan de logo’s van drie multinationals: Mastercard, Vanish en Snickers. Zowel de originele logo’s als de originele slogans van deze bedrijven zijn gebruikt in deze studie. Voor ieder logo zijn drie versies van de vragenlijst ontwikkeld. De eerste versie bestond uit het logo van de organisatie in combinatie met de slogan in het Nederlands of Spaans. Versie twee bestond uit hetzelfde logo in combinatie met de Engelse variant van de slogan. In de laatste versie werd enkel het logo gebruikt zonder slogan. Onderzocht werd of het aanpassen van een slogan van het Engels naar het Nederlands of Spaans effect heeft op het overbrengen van de kernwaarden van de organisatie en de waardering van het logo bij de respondenten. Ook werd gekeken naar het effect van taalaanpassing op logo- en organisatieherkenning. Ten slotte werd gemeten of het manipuleren van de slogan in combinatie met het logo van een bedrijf verschillen in associaties oplevert bij respondenten. In dit onderzoek werden geen significante resultaten gevonden die van toepassing zijn op alle bedrijven. Er kan enkel gesteld worden dat de associaties met het logo voornamelijk refereren naar de producten en niet naar de kernwaarden van een organisatie. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen of het effect van taalaanpassing in slogans organisatie- of productafhankelijk is.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren