Citymarketing als motor voor acquisitie : Een onderzoek naar de relatie tussen citymarketinginstrumenten en het aantrekken van bedrijvigheid door gemeenten

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2011-02
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bijna alle gemeenten willen dat bedrijven zich in hun gemeente vestigen. Dit zorgt namelijk voor economische bedrijvigheid, werkgelegenheid en gemeentelijke inkomsten. Daarom is het ook niet vreemd dat er hevige concurrentie onder gemeenten is om zich te promoten om bedrijven aan te trekken. Voor elke Nederlandse gemeente zijn er mogelijkheden om jaarlijks een aantal bedrijven van buitenaf te werven. Het blijkt echter dat in de praktijk sommige gemeenten veel bedrijven aantrekken, terwijl andere gemeenten weinig tot geen bedrijven werven. Dit komt omdat elke gemeente andere vestigingsplaatsfactoren heeft en deze factoren op uiteenlopende wijze uit. Succes in citymarketing hangt daarnaast samen met de bestaande voorkeur van ondernemers. Deze voorkeur voor een locatie is afhankelijk van de kwaliteit, prijs, beschikbaarheid en de bekendheid van een locatie en deze aspecten komen bij elke locatie in een bepaalde ‘mix’ voor. De bekendheid van de locatie vergt bij citymarketing bijzondere aandacht: goede vestigingscondities verliezen immers hun betekenis als ze niet als zodanig bekend zijn. Marketing van gemeenten als vestigingsplaatsen kan daarom niet los gezien worden van de bestaande informatie over en visie van ondernemers op de vestigingsplaatsen die in de markt aanwezig zijn. Deze visie van ondernemers wordt ook bepaald door percepties van de werkelijkheid en door het vermogen van een ondernemer om met de kennis over vestigingsplaatsfactoren om te gaan. Als een ondernemer namelijk meer informatie heeft over een locatie, dan kan hij daar beter een keuze over maken. Gedrag van de ondernemer is dus te beïnvloeden door middel van de inzet van citymarketing.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen