Het effect van levendigheid in een verhaal op de mate van transportatie, overtuiging en herinnering.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2015-08-12
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek gaat in op de behoefte naar meer wetenschappelijk onderzoek naar tekstkenmerken in narratieven.Een tekstkenmerk dat de mate van transportatie zou kunnen verhogen, zou hiermee dus indirect de overtuigingskracht kunnen beïnvloeden. Levendigheid is een tekstkenmerk dat mogelijk de mate van transportatie zou kunnen beïnvloeden. Levendigheid en transportatie hebben namelijk twee dimensies gemeen: emotie en het oproepen van mentale beelden. De verwachting was daarom dat een hogere mate van levendigheid in een verhaal leidt tot een hogere mate van transportatie in het verhaal (H1) en dat een levendig verhaal overtuigender was dan een abstract verhaal (H2). In het verlengde hiervan werd verwacht dat het effect van levendigheid op de overtuigingskracht deels werd gemedieerd door de mate van transportatie in het verhaal (H3). Daarnaast laten verschillende onderzoeken zien dat levendige teksten beter herinnerd word! en dan ab stracte teksten. De verwachting is dat dit ook het geval is in narratieven (H4).
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren