Onderwijssegregatie in Tilburg Noord : Een verkenning naar draagvlak bij actoren om onderwijssegregatie aan te pakken

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2010-09
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Segregatie en onderwijssegregatie zijn bij uitstek onderwerpen waar, zowel in de politiek, de pers alsmede in wetenschappelijke literatuur veel over gesproken en gezegd is. Segregatie en onderwijssegregatie worden vaak geassocieerd met sociale ongelijkheid, en zouden kunnen duiden op een tweedeling in de samenleving. Deze ongelijkheid en tweedeling staan is sterk contrast met het ideaalbeeld dat veel Nederlanders van ons land hebben, namelijk dat wij tolerant zijn en er ruimte is voor verschillende culturen om samen te leven. Segregatie en onderwijssegregatie worden daarom als onwenselijke fenomenen gezien, waartegen de overheid optreed. In dit onderzoek zal dieper op het fenomeen onderwijssegregatie worden ingegaan. En hoewel onderwijssegregatie misschien een nieuw begrip lijkt omdat het de laatste tijd veel in het nieuws is, blijkt uit de literatuur dat Nederland een lange geschiedenis kent van onderwijssegregatie. Van oudsher kiezen de maatschappelijke elite en burgerij voor eigen scholen (of stichten die scholen) en gaan kinderen uit lagere sociale milieus naar ʻarbeiders-ʻ of ʻklompenscholenʼ. Ook de verzuiling ervoor gezorgd dat het onderwijs nog verder verdeeld is geraakt. Tot slot gaat de discussie nu voornamelijk over scholen met een hoog aantal allochtone leerlingen, de zwarte scholen en scholen met een zeer laag aantal allochtone leerlingen, de witte scholen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen