Bouw je eigen (t)huis! De discoursen over collectief particulier opdrachtgeverschap en de gevolgen van deze discoursen

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2011-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze bachelorthesis wordt onderzoek gedaan naar de verwachtingen en opvattingen die er zijn over het instrument collectief particulier opdrachtgeverschap. Hierbij is gekeken naar de verwachtingen en opvattingen van zowel overheden, Rijk, provincie en gemeenten, als lokale partijen, zoals bewoners, marktpartijen en adviseurs over CPO. Het instrument collectief particulier opdrachtgeverschap is met de Nota Wonen (2000) in het beleid opgenomen, waarbij het Rijk de ambitie heeft uitgesproken dat vanaf 2005 één derde van de woningbouw in Nederland met dit instrument moet worden gerealiseerd. Collectief particulier opdrachtgeverschap valt binnen het spectrum consument gerichte woningbouwontwikkeling. Door middel van collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) kan de burger haar woonwensen realiseren, omdat de burger niet aan het einde van het bouwproces als afnemer verschijnt maar juist aan het begin ervan als opdrachtgever (VROM, 2005). Bij collectief (meerdere) particulier opdrachtgeverschap wordt allereerst een vereniging van eigenaren opgericht die een bouwlocatie opkoopt. Deze vereniging realiseert de woningen met architecten en ontwikkelaars, waarbij de kosten evenredig worden verdeeld. (Keers e.a., 1999). Uit onderzoek van SEV (2006) blijkt dat doormiddel van CPO veel doelen kunnen worden verwezenlijkt. Een onderverdeling kan worden gemaakt in een zestal doelen zijnde bewoners zelf laten bouwen, betaalbare woningen bouwen, kansarme wijken ondersteunen, ruimte voor bewonerspreferenties, woningmarkt op gang krijgen en binding in de wijk. Uiteindelijk zijn de resultaten van CPO toch teruggelopen van 19% in 1993 tot 11% in 2005 CPO van de totale woningbouwontwikkelingen (Dammers e.a. 2007). Ondanks deze doelen en door tegenvallende resultaten heeft VROM (2006) de ambitie om één derde woningbouw middels CPO te realiseren laten vallen. SEV heeft hiernaast een onderzoek gedaan naar de redenen van de tegenvallende resultaten. Hieruit blijkt dat er een vijftal factoren zijn, waardoor CPO lastig of niet tot ontwikkeling komt. Dit zijn de factoren gebrek aan grond, kennis & kunde, liquide middelen, weerstand vanuit de gemeente en de complexiteit voor het collectief. Het blijkt dat ondanks doelen die doormiddel van het instrument CPO kunnen worden bereikt en ambities van de nationale overheid, de daadwerkelijke woningbouwontwikkeling middels CPO achterblijft. Door deze slechte resultaten kan men zich afvragen welke verschillen in opvattingen en verwachtingen zich openbaren, waardoor CPO niet tot uitvoering komt. Het doel van het onderzoek is daarom het inzichtelijk maken wat de achterliggende redenen zijn dat CPO vaak niet tot ontwikkeling komt. Dit kan doormiddel van het in kaart brengen en analyseren van verschillende opvattingen die er zijn over CPO. De centrale vraag in dit onderzoek luidt: Welke verschillende verwachtingen / opvattingen zijn er over het nut, de noodzaak en het gebruik van het instrument collectief particulier opdrachtgeverschap, wat zijn de onderlinge verhoudingen hiertussen en wat zijn de gevolgen voor de uitvoering van CPO?
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen