De effectiviteit van apps versus boeken bij het leren van vocabulaire

Keywords
Thumbnail Image
Date
2016-07-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
We leven in een tijdperk van digitalisering. Overal bestaat tegenwoordig wel een app voor. Ook voor taalleren worden steeds meer apps ontwikkeld. Maar zijn deze apps wel effectief? In het huidige onderzoek bestudeer ik of het leren van vocabulaire effectiever is aan de hand van een taalapp of aan de hand van een lesboek. Aan 28 tweedetaalleerders van het Nederlands werd gevraagd ofwel appgebaseerde ofwel lesboekgebaseerde opdrachten uit te voeren en vervolgens een toets te maken, waarna de effectiviteit van beide methoden is gemeten aan de hand van een analyse van het aantal fouten in de toets. Hieruit bleek dat participanten die de appgebaseerde opdrachten hadden gemaakt minder fouten maakten in de toets dan de participanten die de lesboekgebaseerde opdrachten hadden gemaakt. Daarnaast bleek dat hoogopgeleide participanten minder fouten maakten dan middelhoogopgeleide participanten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren