Op welke manier kunnen bedrijven het beste een ontkenningsstrategie gebruiken om reputatie spillover van een crisis bij een ander bedrijf te verminderen?

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2016-08-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Reputatie is een belangrijk concept voor bedrijven. Een goede reputatie leidt tot betere financiële prestaties (Sabate & Puente, 2003). Een crisis bij een bedrijf kan ervoor zorgen dat de reputatie van dit bedrijf wordt geschaad, maar kan ook de reputatie van een ander bedrijf aantasten. Yu en Lester (2008) noemen dit het reputatie spillover effect. Onderzoek van Roehm en Tybout(2006) laat zien dat de reputatie van bedrijf A kan worden aangetast door een crisis bij bedrijf B. Bedrijven kunnen reageren op een crisis bij een ander bedrijf om reputatieschade bij hun eigen bedrijf te verminderen (Coombs, 2007). Er kan op meerdere manieren gereageerd worden. Een klein verschil in de reactie kan wellicht grote gevolgen hebben. Het gebruik van een ontkenning, zoals het woord ‘niet’, kan effect hebben op de manier waarop de reactie en de reputatie van het bedrijf worden beoordeeld (Beukeboom et al., 2010; Burgers et al., 2012). Dit onderzoek kijkt naar de manierwaarop bedrijven het beste een ontkenningsstrategie kunnen gebruiken om de reputatiespillover van een crisis bij een ander bedrijf te verminderen.In twee experimenten is gekeken naar het effect van een crisis bij bedrijf A op de reputatie van een soortgelijk bedrijf B en is er gekeken naar het effect van een reactie met of zonder het gebruik van een ontkenning op de reputatie van het bedrijf. Hieruit bleek er geen verschil in reputatie te zijn wanneer een bedrijf wel of niet reageerde op een crisis van een ander bedrijf. Er bleek tevens geen verschil in de reputatie van het bedrijf bij de verschillende ontkenningsstrategieën, maar de reactie waarin een ontkenning werd gebruikt werd wel beter beoordeeld. Het lijkt niet noodzakelijk voor een bedrijf om te reageren op een crisis bij een ander bedrijf, maar wanneer er wordt gereageerd kan dit het beste met een ontkenning worden gedaan.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren