De percepties van kernwaarden die de kleuren van logo's teweegbrengen.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2015-06-29
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De relevantie van kleur in de visuele presentatie van de bedrijfsidentiteit wordt onderschat. Het belang van logo’s voor organisaties is al bewezen, mede door de onderzoeken die zijn gedaan naar het effect daarvan op de bedrijfsidentiteit. Voorgaand onderzoek is echter beperkt gebleven tot de perceptie van kernwaarden van logo’s op zichzelf zonder rekening te houden met kleur. In dit onderzoek werd door het gebruik van bedrijfslogo’s in verschillende kleurcondities onderzocht of kleur invloed heeft op de perceptie van bedrijfslogo’s. Hierbij zijn de variabele herkenning van de organisatie en het logo, de appreciatie en de fit van de kernwaarden van een logo onderzocht met betrekking tot de factor kleur. De originele logo’s van de organisaties Allstate, Foundation for Appalachian Ohio en The Rockstar Foundation werden met een 3x1 tussenproefpersoonsontwerp gemanipuleerd naar koude, warme en gemixte kleuren. Uit de resultaten is gebleken dat enkel het logo van The Rockstar Foundation in de versie met gemixte kleuren invloed heeft op de perceptie van bedrijfslogo’s.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren