Het gebruik van narratieven in marketingcommunicatie.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-05-30
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek test of het vertelperspectief en gelijkenis tussen de lezer en het personage van een narratief in de marketingcommunicatie invloed hebben op mentale processen bij de lezer, namelijk identificatie en transportatie. Bovendien is onderzocht of perspectief en gelijkenis de overtuigingskracht van het narratief beïnvloeden. Er werd een experiment uitgevoerd met een tussenproefpersoon design, met vier versies van een narratief: ik-perspectief met een student, ik-perspectief met een werkend personage, zij-perspectief met een student en zij-perspectief met een werkend personage. 127 proefpersonen werden bevraagd, nadat zij één versie van het narratief gelezen hadden. Resultaten waren dat zowel het perspectief als gelijkenis geen effect uitoefenden op de mate van identificatie, transportatie en de overtuigingskracht, wat aanduidt dat lezers zich niet in sterkere mate met een personage identificeren, niet sterker in het verhaal getransporteerd worden en niet sterker overtuigd worden, wanneer een ik-personage gebruikt wordt en wanneer het personage gelijkenissen met de lezer vertoont, dan wanneer een zij-perspectief gebruikt wordt en wanneer een personage geen gelijkenissen met de lezer vertoont.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren