"De realiteit van Taalonderwijs" Het professioneel handelen van docenten Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs met betrekking tot het onderwijzen van grammatica.

Keywords

No Thumbnail Available

Issue Date

2023-02-16

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In Nederland willen of moeten veel mensen die de Nederlandse taal nog niet beheersen, Nederlands als tweede taal (NT2) leren. Een belangrijk onderdeel van de Nederlandse taal is grammatica. De NT2-docent speelt een grote rol bij het verwerven van de taal en de grammatica, en moet daarbij dus goede keuzes maken voor de aanpak van het onderwijs. In de wetenschappelijke literatuur over tweedetaalverwerving wordt al lang gediscussieerd over de keuze tussen het impliciet of expliciet onderwijzen van grammatica in een tweede taal. Uit eerder onderzoek blijkt dat iedere aanpak voor- en nadelen heeft voor het verloop, tempo en het succes van het leren van een tweede taal. Om te kijken in hoeverre de bevindingen uit de literatuur overeenkomen met de overtuigingen en het professioneel handelen van docenten, is in dit onderzoek een semi-gestructureerd interview afgenomen bij 9 NT2-docenten in Nederland. Daarbij is ook gevraagd naar externe bronnen van informatie die docenten gebruiken en welke resultaten de docenten zelf observeren bij hun eigen cursisten. Uit de resultaten blijkt dat expliciete instructie belangrijk is voor de docenten, omdat er te weinig taalcontact is om de taal impliciet aan te leren. Er moeten dus manieren worden bedacht om meer taalcontact te faciliteren in het onderwijs. Ook blijkt dat de leergang de belangrijkste externe bron van informatie is voor de docenten. Verder baseren docenten hun keuzes vooral op werkervaring en gevoel. Daarnaast blijkt dat het vaststellen van het belangrijkste doel van taalverwerving moeilijk kan zijn voor docenten. Bij docentenopleidingen zou dus meer aandacht kunnen worden besteed aan de beschikbare literatuur over grammatica-instructie. Daarnaast blijkt dat docenten vaak een eclectische werkwijze hanteren, waarbij zowel expliciete als impliciete instructie en opdrachten gebruikt worden. Meer onderzoek is nodig om vast te stellen of de eclectische benadering effectief is.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren