Het effect van tekstuele en visuele COO-markeerders in voedingsmiddelenadvertenties bij Nederlandse consumenten

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Country-of-origin (COO) markeerders worden aan producten of advertenties toegevoegd om de afkomst van een product naar de consument te communiceren. Er is al enig onderzoek verricht naar de effecten van COO-markeerders op de evaluaties van consumenten (Hornikx & Van Meurs, 2017; Verlegh & Steenkamp, 1999). Desondanks lijkt er tot op heden geen onderzoek te zijn gedaan naar het verschil in effectiviteit op de evaluaties tussen tekstuele en visuele COO-markeerders bij personen die deelnemen aan de Nederlandse consumentenmarkt. De huidige studie heeft onderzocht of dit verschil in effect bestaat op attitude ten opzichte van de advertentie, attitude ten opzichte van het product, koopintentie en kwaliteitsperceptie. Daarnaast is onderzocht of de acht COO-markeerders los van elkaar verschil in effect laten zien op deze afhankelijke variabelen en of de attitude ten opzichte van het land van herkomst van invloed is. Dit is onderzocht middels een experiment dat Nederlandse consumenten vroeg naar hun mening betreffende vijf voedingsmiddelenadvertenties. Deze advertenties waren gemanipuleerd met de acht verschillende COO-markeerders, waarvan vijf tekstuele en drie visuele. Uit de resultaten is naar voren gekomen dat tekstuele COO-markeerders een groter effect hebben dan visuele COO-markeerders op de attitude ten opzichte van de advertentie. Op de overige afhankelijke variabelen is geen significant verschil in effect gevonden tussen tekstuele en visuele COO- markeerders. De covariaat attitude ten opzichte van het land van herkomst, bleek wel een significant effect te hebben op alle afhankelijke variabelen. Desondanks bleek uit een correlatie dat wanneer de attitude ten opzichte van het land positiever werd de afhankelijke variabelen nauwelijks stegen. Met deze inzichten geeft het onderzoek een nuttige toevoeging aan de bestaande literatuur op het gebied van de effecten van COO-markeerders bij Nederlandse consumenten.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren