Het verschil tussen de effectiviteit van visuele en tekstuele COO-strategieën in productadvertenties gericht op voedingsmiddelen

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-06-18
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Op het gebied van advertenties spelen verschillende cues een belangrijke rol in het gedrag van de consument ten opzichte van een bepaald product. Een manier hiervan is het communiceren van het land van herkomst. Het land van herkomst markeren op een product of in een productadvertentie kan middels COO-markeerders. Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat COO-markeerders de perceptie van de consument positief kan beïnvloeden ten opzichte van een bepaald product. Om de perceptie van de consument te beïnvloeden zijn acht verschillende strategieën beschreven. Vijf strategieën zijn tekstueel en drie strategieën visueel. Het doel van het huidige onderzoek is om vast te stellen of er een verschil is in het effect van tekstuele en visuele COO-markeerders in verschillende voedingsmiddelenadvertenties. Gebaseerd op een 2x1 tussenproefpersoonsontwerp, zijn de verschillen van het effect van alle acht COOmarkeerders op de productattitude, advertentieattitude, kwaliteitsperceptie, koopintentie, en attitude ten opzichte van de COO geanalyseerd. Vijf verschillende producten zijn onderzocht: pasta uit Italië, zalm uit Noorwegen, brie uit Frankrijk, friet uit België en chocolade uit België. Een pretest is uitgevoerd om te bepalen welke COO afbeeldingen en bedrijfsnamen geschikt waren voor de advertenties. Resultaten laten zien dat het gebruik van een tekstuele COOmarkeerder effectiever lijkt te werken dan een visuele COO-markeerder in een productadvertentie van een bepaald voedingsmiddel. Ook lieten de resultaten zien dat een aantal COO-markeerders invloed hadden op de advertentieattitude van de consument.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren