Netspeak in een marketingcontext: Kan een product ‘fucking lekker ?’ zijn?

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-06-29
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Binnen het onderzoek stonden twee netspeakstrategieën centraal om antwoord te geven op de volgende onderzoeksvraag: “Wat zijn de effecten van de netspeakstrategieën emoji en Engelse taal op de beoordeling van producten/diensten binnen een marketingcontext?” Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden zijn er twee experimenten uitgevoerd met een 2 (Brand: restaurant, bank) x 2 (Style: modern of klassiek) x 3 (Guise: standaard, kleine afwijking, grote afwijking) x 2 (Leeftijdscategorie: jong 18-35 of oud 35 jaar of ouder) tussenproefpersoon-ontwerp. De afhankelijke variabelen die werden getoetst binnen het onderzoek waren: Attitude ten opzichte van het product en de advertentie, aankoopintentie en merknaamherinnering. Resultaten lieten zien dat er geen congruentie-effect optrad bij het gebruik van emoji en Engelse taal. Voor Engelse taal leek er een tegenovergesteld effect zichtbaar. Daarnaast bleek dat emoji met name bij de oude doelgroep zorgt voor hogere product attitudes en aankoopintenties. Voor Engelse taal gold een hogere beoordeling bij het zien van de incorrect gespelde versies. Binnen het onderzoek werd er geen effect gevonden voor merknaamherinnering. De conclusie is dat er wel degelijk effecten zijn van de netspeakstrategieën emoji en Engelse taal, alleen verschillen de gevonden effecten van elkaar. Emoji lijkt te werken bij oudere lieden wanneer deze positief zijn en Engelse taal lijkt te werken bij jongere lieden wanneer deze incorrect gespeld is.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren