Het effect van narratieve overheidscommunicatie op tekstbegrip, tekstwaardering en overtuigingskracht en de invloed van opleidingsniveau en leesgewoonte.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-06-29
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Een dalende leesvaardigheid onder jongeren maakt deze doelgroep lastig te bereiken voor de overheid. Narratieve teksten hebben de potentie om aantrekkelijker en overtuigender te werken dan informatieve teksten, maar mogelijk zijn informatieve teksten makkelijker te begrijpen. Dit onderzoek betrof een experiment onder 210 jongeren naar de vraag of narratieve overheidsteksten (vs. informatieve overheidsteksten) een positiever effect hebben op tekstbegrip, tekstwaardering en overtuigingskracht en of dat effect wordt gemodereerd door opleidingsniveau en leesgewoonte. Het onderzoek leverde wisselende resultaten op en dat was een mogelijk gevolg van onderwerpafhankelijke resultaten. Ondanks deze uiteenlopende resultaten draagt dit onderzoek bij aan een vollediger beeld van de werking van narratieven en het bereiken van jongeren door middel van overheidsteksten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren