Een gezellige zachte G in reclame of toch liever op een boerse manier klinkers inslikken: Een onderzoek naar het gebruik van het Limburgs en Gronings accent in landelijke marketing

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-07-12
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze scriptie is onderzocht in hoeverre het Limburgs accent de aankoopintentie, attitude ten opzichte van het product en attitude ten opzichte van de advertentie van een toetjesyoghurt (Fruitfeest) versterkt ten opzichte van een boerenyoghurt (Krachtvoer). Daarnaast is onderzocht in hoeverre het Gronings accent deze intentie en attitudes afstoot voor een toetjesyoghurt maar wel versterkt voor een boerenyoghurt. Voor aankoopintentie geldt dat er naar aan leiding van dit onderzoek dat zowel Fruitfeest als Krachtvoer in combinatie met het Limburgs accent positiever werden beoordeeld. Hier is dus een congruentie-effect voor Fruitfeest met Limburgs. Daarnaast bleek dat mannen Fruitfeest hoger beoordelen op aankoopintentie dan Krachtvoer. Voor attitude ten opzichte van advertentie bleek een interactie-effect. Dit gold voor Krachtvoer in combinatie met het Gronings accent. Hier is dus sprake van een congruentie-effect voor het Gronings en de boerenyoghurt. Voor recall geldt dat de merkherkenning voor Krachtvoer hoger is dan voor Fruitfeest. Tot slot bleek dat de recall voor product hoger was op het moment dat de proefpersonen het doel van het experiment hadden geraden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren