Title:
Bekende Nederlanders als leescoaches: gaan vmbo'ers de weddenschap aan? De invloed van de bekendheid en de beoordeling van Famke Louise, Jeangu Macrooy en DIO op de overweging van vmbo-leerlingen om deel te nemen aan leesbevorderingscampagne De Weddenschap en op hun bereidheid om meer te gaan lezen
Abstract:
In dit onderzoek staat de vraag centraal in hoeverre de bekendheid en de beoordeling van Famke Louise, Jeangu Macrooy en DIO invloed heeft op de overweging van vmbo-leerlingen om deel te nemen aan leesbevorderingscampagne De Weddenschap en op hun bereidheid om meer te gaan lezen. Aan de hand van twee onafhankelijke enquêtes en de startfilm van De Weddenschap is aan 152 vmbo-leerlingen gevraagd of zij wisten wie de drie bekende Nederlanders (BN'ers) waren en hoe zij de BN'ers beoordeelden aan de hand van verschillende variabelen. Uit de resultaten van de enquêtes is gebleken dat zowel de bekendheid als de beoordeling van de drie BN'ers invloed is op de overweging van de respondenten om deel te nemen aan De Weddenschap en hun bereidheid om meer te gaan lezen.