Groen voor het milieu of de portemonnee? De effecten van other-benefit appeals, self-benefit appeals en framing in advertenties voor milieuvriendelijke producten.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2016-01-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Er zijn twee soorten voordelen die in advertenties voor milieuvriendelijke producten kunnen worden benadrukt: voordelen voor de consument zelf (self-benefit appeals) en voordelen voor het milieu (other-benefit appeals). Op basis van voorgaand onderzoek is nog onduidelijk welk type benefit appeal het meest overtuigt. Omdat in deze onderzoeken uitsluitend advertenties met winstframes werden vergeleken, zijn in het huidige onderzoek zowel advertenties met winst- als met verliesframes met elkaar vergeleken. Een experiment werd uitgevoerd met een 2 (type appeal) x 2 (type frame) tussenproefpersoonontwerp (N = 123). De resultaten lieten zien dat advertenties met self-benefit appeals niet meer of minder overtuigend waren dan advertenties met other-benefit appeals. Ook het type frame bleek geen effect te hebben op de overtuigingskracht van de advertentie. Daarnaast was er geen interactie-effect tussen het type frame en het type benefit appeal. Implicaties voor de praktijk en verdere theorieontwikkeling worden besproken.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren