Verzuild geschiedenisonderwijs. Een onderzoek naar het geloof in de geschiedenislessen van openbare en katholieke lagere scholen tijdens de Verzuiling.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-01-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek staat de vraag centraal welke rol religie speelde in het geschiedenisonderwijs op Nederlandse katholieke en openbare basisscholen tijdens de Verzuiling. Om dit te onderzoeken zijn handleidingen bestudeerd die bij schoolplaten werden meegeleverd. Deze handleidingen bevatten begeleidende teksten bij de schoolplaten, die bestemd waren voor de leraar. Uit deze bestudering blijkt dat religie vooral bij de katholieke basisscholen een expliciete rol speelde. De katholieke aspecten van het Nederlandse verleden worden sterk benadrukt, terwijl het protestantse karakter juist wordt gebagatelliseerd. Er wordt veel moeite gedaan om aan te tonen dat katholieken ook echte, gezagsgetrouwe, Nederlanders zijn en waren. Op de openbare scholen daarentegen speelt religie een subtielere rol. De katholieke zijde van de geschiedenis wordt vooral verzwegen, waardoor er een beeld ontstaat van een uniform protestantse natie. Dit onderzoek sluit qua resultaten grotendeels aan bij eerder onderzoek, en draagt hieraan bij door gebruik te maken van een originele bron.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation