Abstract:
Moedertaalsprekers zijn erg goed in het herkennen van niet-moedertaalsprekers op basis van hun uitspraak. Hierdoor ondervinden niet-moedertaalsprekers op verschillende aspecten nadelige effecten van hun accent. Een belangrijke factor bij het verwerven van uitspraak in een tweede taal, is de leeftijd waarop iemand begint met het leren van de taal. Echter, zelfs binnen de groep late leerders zijn grote verschillen in uitspraak. Onderzoekers zijn er nog niet over uit waardoor deze verschillen precies veroorzaakt worden. Eén van de mogelijke factoren die bijdraagt aan een betere uitspraak zijn goede imitatievaardigheden. Imitatievaardigheden worden op hun beurt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder muzikale vaardigheden. In dit onderzoek is de invloed van muzikale vaardigheden op imitatievaardigheden onderzocht. 81 Nederlandse vrouwelijke participanten hebben Baskische woorden geïmiteerd en die imitaties zijn beoordeeld door moedertaalsprekers van het Baskisch. Ongeveer de helft van de Nederlandse participanten had muzikale ervaring, de andere helft niet. In dit onderzoek zijn de imitatiescores van de muzikanten vergeleken met de imitatiescores van niet-muzikanten, net als de scores van vocalisten (slechts zeven) met de scores van instrumentalisten. Tot slot is de rol van het niveau van de muzikale ervaring onderzocht. Ondanks dat eerder onderzoek anders heeft uitgewezen, is in dit onderzoek geen significante invloed gevonden van (type en niveau van) muzikale vaardigheden op imitatievaardigheden.