Browsing by Author "Bonekamp, Sanne"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Market-conscious Dutchies : Transplanting a Canadian financial incentive to the Netherlands(2014-08-31) Bonekamp, SanneNowadays many municipalities play a more passive, ‘facilitating’ role in land development, and they rely mainly on public law instruments such as the land use plan and building permits. Where municipalities previously had nearly everything under their own control, they now find themselves obliged to cooperate with private developers. Due to lower demand and shortages in land development costs, municipalities were more or less forced to switch to ‘Area development 2.0’. With this new way of land development, it is no longer about involving citizens but about giving space and connecting societal initiatives. Due to the economic crisis, the Dutch public land development model started to show shortcomings. There is a need for effective and smart development strategies that help to take away present obstacles to real estate development and invite the private sector to invest again in urban transformation and renewal. The Canadian TIEG system could be an interesting mechanism for the Netherlands. This different approach to funding brownfield regeneration projects will be analyzed to see what effects this system has and if such an approach would be a solution for the problems the Dutch government faces. The goal of this research is therefore the following: “To explore a different kind of approach to the funding of brownfield regeneration projects, namely the Canadian Tax Increment Equivalent Grants, to investigate if such an approach is applicable in the Netherlands and if it could solve the Dutch problems to fund regeneration projects.”Item Sociale veiligheid in openbare ruimten : Onderzoek naar de relatie tussen ruimtelijke ordening en sociale veiligheid in publieke ruimten(2012-08-17) Bonekamp, SanneIn publieke ruimten komen mensen samen om verschillende redenen. Op knooppuntlocaties komen mensen voornamelijk om zich te verplaatsen. Zowel in trein, metro of bus als op de stations en in de stationsomgeving komen zeer uiteenlopende groepen mensen elkaar tegen: ouderen, jongeren, mensen die op weg zijn naar school of werk, toeristen en recreanten. In deze omgeving kan overlast, verloedering en criminaliteit gemakkelijk optreden. Deze gevoelens van (on)veiligheid bepalen de mate van sociale veiligheid op een locatie, in dit geval een publieke ruimte. De sociale veiligheid in een publieke ruimte kan verhoogd worden door een adequate vormgeving en inrichting van de (gebouwde) omgeving. Er bestaan een aantal preventieve maatregelen, betreffende de ruimtelijke ordening, ter bevordering van de sociale veiligheid welke toepasbaar zijn op alle publieke ruimten. Een knooppuntlocatie is een vorm van publieke ruimte, maar wel met een extra dimensie, namelijk vervoer. Door deze dimensie is een knooppunt geen specifiek doel om te verblijven, maar een middel om zich te verplaatsen. Voor de inrichting van een knooppunt wordt echter geen uitzondering gemaakt wat betreft de maatregelen om de sociale veiligheid te verhogen. In dit onderzoek wordt geanalyseerd of deze maatregelen wel van toepassing zijn op knooppuntlocaties en of er geen extra of andere maatregelen getroffen moeten worden om de sociale veiligheid in deze speciale publieke ruimten te verbeteren. De hypothese van dit onderzoek suggereert dan ook dat sociale veiligheid op knooppuntlocaties extra in het geding komt, omdat de verblijfsfunctie op een dergelijke locatie vaak nauwelijks is ingevuld. De hoofdvraag van dit onderzoek omvat de vraag in welke mate de sociale veiligheidsaspecten van ruimtelijke ordening in publieke ruimten overeenkomen met deze aspecten op knooppunten, al dan niet met een verblijfsfunctie. Deze hoofdvraag wordt beantwoord aan de hand van een drietal deelvragen. En aan de hand van analyses van een vijftal casussen. Dit betreft een viertal casussen waarvan alleen een documentanalyse is gemaakt, namelijk station Apeldoorn, station Utrecht Centraal, station Winsum en de stations aan de Valleilijn. Hiervan dienen de eerste twee stations als stations met een verblijfsfunctie, de laatste twee als stations met een vervoersfunctie. De vijfde casus omvat een verdiepingscasus over het Maankwartier in Heerlen, wat ook een verblijfsknooppunt wordt