
“Ask the Answer-Man, the Man Who 

Knows Everything”1 
Broadcasting the Marshall Plan in the Netherlands 

through De Antwoordman 

 

 

 

 

 
Author: Bavo Oost 

Student ID: 4614038 

Institution: Radboud University Nijmegen 

Faculty: Faculty of Arts 

Program: Transatlantic Studies: History, Culture and Politics 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Supervisor: dr. N.A. Bloemendal (Albertine) 

Second Reader: dr. J.H.H. van den Berk (Jorrit) 

Date of submission: January 17th, 2022 

 

 
1 The title is based on “Vraag het de “Antwoord-Man,” de man, die alles weet,” De Radiobode, November 12th, 

1950, 6, Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 1 

 

Abstract  

The European Recovery Act, commonly known as the Marshall Plan, was a comprehensive four-

year aid package from the United States (US) that was meant to support the recovery of European 

states after the devastation of World War II. With the Marshall Plan also came comprehensive 

public diplomacy campaigns, which were meant to inform and convince European publics and 

show Congress and the American taxpayer that their money ultimately benefit US national 

interests. The European-wide campaigns, coordinated from the American side by the European 

Cooperation Agency (ECA), included various forms of media, from the printed press to film, 

events, pamphlets, and radio. This thesis examines the role of the Dutch radio program De 

Antwoordman as part of the Dutch and American Marshall Plan public diplomacy campaign in the 

Netherlands. While this program aired under the flag of the Dutch broadcaster AVRO, the ECA 

covertly sponsored and commissioned the program. This thesis shows that Antwoordman was part 

of a state-private network which enabled the ECA to directly implement its public diplomacy 

purposes in the Netherlands. However, the notion that the ECA covertly sponsored Antwoordman 

rather than publicly, was at the heart of the frustrations of the Dutch press and government with 

American public diplomacy. It was specifically the ECA’s covert sponsorship of Antwoordman, 

which made the show counterproductive to the shared goals of the American and Dutch 

governments with regard to the Marshall Plan.    

 

 

Keywords: Cold war; Marshall Plan; public diplomacy; propaganda; information; radio; 

broadcasting; state-private network; covert; the Netherlands; United States. 

  



B . C .  O o s t   P a g e  | 2 

 

Table of Contents 
Abstract ........................................................................................................................................... 1 

Acknowledgements ......................................................................................................................... 4 

Introduction ..................................................................................................................................... 5 

Research Question ....................................................................................................................... 6 

Historiography ............................................................................................................................. 8 

Conceptual framework .............................................................................................................. 11 

Methodology and structure........................................................................................................ 12 

Chapter 1 – From the Marshall Plan to Antwoordman ................................................................. 14 

1.1 The Dutch and American contexts ...................................................................................... 14 

1.1.1 Cold War tensions ........................................................................................................ 15 

1.2 The ERP and the need for public diplomacy....................................................................... 16 

1.3 The public diplomacy campaign in the Netherlands ........................................................... 19 

1.3.1 The aim of the publicity campaign ............................................................................... 20 

1.3.2 Broadcasting the Marshall Plan .................................................................................... 22 

Conclusion ................................................................................................................................. 24 

Chapter 2 – Antwoordman and the US state-private networks ..................................................... 25 

2.1 State-private networks and American radio broadcasting................................................... 25 

2.1.1 Broadcasting via state-private networks ....................................................................... 27 

2.2 The state-private network of Antwoordman ........................................................................ 28 

2.2.1 The ECA’s limited control and the AVRO’s agency ................................................... 31 

2.3 Dutch frustrations with the state-private network ............................................................... 33 

Conclusion ................................................................................................................................. 35 

Chapter 3 – Secretly broadcasting Antwoordman ......................................................................... 36 

3.1 Propaganda and public diplomacy ...................................................................................... 36 

3.2 Antwoordman as a covert propaganda operation ................................................................ 38 

3.3 Why so secret? .................................................................................................................... 40 

3.3.1 Protecting the secrecy ................................................................................................... 40 

3.4 The aftermath of Antwoordman .......................................................................................... 43 

Conclusion ................................................................................................................................. 45 

Conclusion .................................................................................................................................... 47 

Limitations and further research ............................................................................................ 49 



B . C .  O o s t   P a g e  | 3 

 

List of used abbreviations ............................................................................................................. 50 

Bibliography ................................................................................................................................. 51 

Secondary Sources ................................................................................................................. 51 

Primary Sources ..................................................................................................................... 54 

Archives ................................................................................................................................. 56 

 

  



B . C .  O o s t   P a g e  | 4 

 

Acknowledgements 

This thesis would not exist without the help of many. The COVID-19 pandemic, corona measures, 

and a lockdown have made the thesis-writing – which is challenging in itself – even more difficult. 

Therefore, I would like to express my gratitude to anyone who has helped me during the last few 

months. I would especially like to thank to my girlfriend, Maud Beljon, who – for the third time – 

helped me through a semester of thesis-writing. Not only did she give me emotional support, but 

she also made sure that I ate, drank, and slept enough. Writing this thesis was also far-less of a 

burden due to the companionship of one of my dearest friends, Robin Stafleu. His humor, 

thoughtfulness, and useful feedback really helped me during this period. I would also like to thank 

my supervisor, Albertine Bloemendal, who not only supported me during this period with several 

meetings and gave me useful feedback, but even gave me this topic to start with and provided me 

with crucial archival sources from the National Archive in The Hauge. I would like to thank her 

for her support, but also her flexibility in a period in which my time-management was not always 

as consistent as I sometimes would have liked. 

  



B . C .  O o s t   P a g e  | 5 

 

Introduction 

The European Recovery Act (ERP), commonly known as the Marshall Plan, was a comprehensive 

four-year aid package from the United States (US) that was meant to support the recovery of 

European states after the devastation of World War II. In June 1947, the American Secretary of 

State, G.C. Marshall responded to the post-war destruction in Europe in a speech at Harvard 

University, in which he explained the need to help the Europeans. In this speech, he argued that 

the purpose of the aid “[…] should be the revival of a working economy in the world so as to 

permit the emergence of political and social conditions in which free institutions can exist.”2 In 

this speech, Marshall also urged European countries to consider what was needed for economic 

recovery and work together to reach this goal. The initiative for the aid, so the Americans believed, 

had to come from the European governments.3 After intense debates between the European states 

themselves and the US, and subsequently in Congress, the ERP was signed by President Truman 

on April 3rd, 1948. Seventeen countries participated in the ERP; all of them were European. 

 With the economic support of the ERP also came a significant public diplomacy campaign. 

Not just European publics had to be convinced the ERP was to the benefit of their respective 

countries, but also Congress, which agreed to fund the ERP, and the American taxpayer, which 

ultimately paid for it, had to be convinced that the money was spent effectively, and that the 

Marshall aid served national interests.4 The execution of the ERP was coordinated by the 

Economic Cooperation Agency (ECA), which was also in charge of the promotion of the plan in 

Europe. This organization was centered in Paris and had mission offices in all countries that 

participated in the ERP. The European-wide campaign included various forms of media, from the 

printed press to film, events, pamphlets, and radio.5 

 This thesis focuses on the use of radio in the Netherlands as part of the Marshall Plan public 

diplomacy. Radio broadcasts were a particularly gripping tool of public diplomacy in the Cold 

War. On both sides of the Iron Curtain, radio broadcasts could transfer public diplomacy directly 

 
2 “The ‘Marshall Plan’ Speech at Harvard University, 5 June 1947,” OECD (Organization for Economic Co-operation 
and Development), accessed November 28th, 2021, 
https://www.oecd.org/general/themarshallplanspeechatharvarduniversity5june1947.htm. 
3 Pien van der Hoeven, Hoed af Voor Marshall: De Marshall-Hulp Aan Nederland 1947-1952 (Amsterdam: Bert 
Bakker, 1997), 28. 
4 Hoeven, Hoed af voor Marshall, 101 
5 Frank Inklaar, “Van Amerika Geleerd: Marshall-Hulp En Kennisimport in Nederland” (dissertation, Sdu Uitgevers, 
1997), 27. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 6 

 

into people’s homes. According to historian Linda Risso, Western broadcasts in countries under 

Soviet control “[…] opened up an alternative channel for the flow of new information and ideas 

and it contributed to the erosion of public support for the government.”6 Radio stations, such as 

Voice of America (VOA), Radio Liberty (RL), Radio Free Europe (RFE), and the foreign stations 

of the BBC are among the most famous and well-researched instances of American broadcasting 

in Soviet territory.7 In the West, broadcasts were meant to convince listeners of the power of the 

United States and the need for European cooperation and – especially – rearmament.8 

 The Netherlands is a fitting case study of the American efforts to steer Dutch public opinion 

towards a more optimistic and cooperative stance towards the Marshall Plan with the means of 

radio. Not just because the Netherlands was one of the prime receivers of Marshall aid but also 

because the pillarization of the Dutch media landscape at times presented quite unique challenges 

to American public diplomacy purposes. Dutch society at the time was split up in different pillars, 

“zuilen” in Dutch, which all voted for a specific party, read a specific newspaper, and listened to 

specific radio programs.9 These pillars were based on the worldview of their followers, such as 

their religion and their political preferences. To give some examples, the Volkskrant was a 

predominantly Roman Catholic and progressive newspaper, the AVRO, a national radio 

broadcaster, was a neutral liberal network, while the broadcaster VARA was socialist-oriented.  

 

Research Question 

Within the context of Marshall Plan public diplomacy in the Netherlands, this thesis focuses on 

the scandal surrounding the AVRO radio program De Antwoordman.10 This program aired on 

Dutch radio between November 21st, 1950, and October 4th, 1951. The fifteen-minute show aired 

 
6 Linda Risso, “Radio Wars: Broadcasting in the Cold War,” Cold War History 13, no. 2 (2013): pp. 145-152, 

https://doi.org/10.1080/14682745.2012.757134, 145. 
7 See, Laura A. Belmonte, Selling the American Way US Propaganda and the Cold War (Philadelphia: University of 

Pennsylvania Press, 2010); A. Ross Johnson, “Managing Media Influence Operations: Lessons from Radio Free 

Europe/Radio Liberty,” International Journal of Intelligence and CounterIntelligence 31, no. 4 (February 2018): pp. 

681-701, https://doi.org/10.1080/08850607.2018.1488498; Arch Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold War 

Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty, (Lexington, KY: The University Press of Kentucky, 2003); and 

Philo C. Wasburn, Broadcasting Propaganda: International Radio Broadcasting and the Construction of Political 

Reality (Praeger, 1993).  
8 Risso, “Radio Wars,” 146. 
9 David J. Snyder, “Domesticity, Rearmament, and the Limits of US Public Diplomacy in the Netherlands during the 

Early Cold War,” Journal of Cold War Studies 15, no. 3 (2013): pp. 47-75, https://doi.org/10.1162/jcws_a_00370, 

53. 
10 I will address the program interchangeably with De Antwoordman and Antwoordman, to improve readability. 

https://doi.org/10.1080/08850607.2018.1488498


B . C .  O o s t   P a g e  | 7 

 

on Tuesdays and Thursdays and was presented by Dutch journalist and AVRO-omroepster 

(announcer) Netty Rosenfeld. The program featured questions from listeners which were answered 

by a mysterious “answer man”. These questions could be about anything, from the question of 

“who composed the first opera?” to “how many parts does a car consist of?”11 Netty Rosenfeld 

would ask the question on behalf of the listener and the answer-man would then give the answer. 

On August 11th, 1951, the Dutch daily De Volkskrant published a story that the popular 

radio show De Antwoordman, aired by the AVRO, was sponsored by the ECA. Furthermore, the 

program was produced by an American publicity bureau commissioned by the ECA, the Bruce 

Chapman organization. The article – and the associated editorial commentary – in the Volkskrant 

presented this affair as an example of covert American propaganda in the Netherlands.12 It 

appeared that while the questions that featured in Antwoordman could be about anything, many of 

them noticeably focused on the workings of the Marshall Plan and American power.13 These 

questions turned out to be scripted by the Bruce Chapman organization in Paris to promote the 

Marshall Plan and US national interests in general. In this case, the ECA cooperated with the Dutch 

broadcaster AVRO to promote American interests in the Netherlands.  

 While academic scholarship has devoted significant attention to the Cultural Cold War and 

the public diplomacy for the Marshall Plan in the Netherlands, the use of Dutch radio has been 

rather neglected. This thesis strives to fill this gap in research by examining the Dutch radio show 

Antwoordman as part of the Marshall Plan public diplomacy. The research question that this thesis 

will answer is as follows: how does Antwoordman fit in the American and Dutch diplomacy 

campaigns for the Marshall Plan in the Netherlands? In order to answer this main question, the 

subsequent chapters in this thesis will answer the corresponding sub questions: what was the role 

of radio in American Marshall Plan public diplomacy in the Netherlands; how did the ECA and 

the AVRO cooperate to broadcast Antwoordman in the Netherlands; and why did the ECA sponsor 

Antwoordman covertly? 

 
11 “Vraag het de “Antwoord-Man,” de man, die alles weet,” De Radiobode, 3. 
12 “De Antwoordman: politieke reclamestunt van de Amerikanen,” De Volkskrant, August 11th, 1951, 1. Delpher 

Online Archive, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843039:mpeg21:p001 (Accessed December 12th, 

2021); “Ten Geleide Weg: De bekende weg,” De Volkskrant, August 11th, 1951, 6. Delpher Online Archive, 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843039:mpeg21:p006 (Accessed December 12th, 2021). 
13 Floribert Baudet, “De Strijd Om De Hearts and Minds: Amerikaanse Voorlichting En Propaganda in De Jaren 

Vijftig,” in De Amerikaanse Ambassade in Den Haag: Een Blik Achter De Schermen Van De Amerikaans-

Nederlandse Betrekkingen, ed. Duco Hellema and Giles Scott-Smith (Amsterdam: Boom, 2016), pp. 41-51, 48. 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843039:mpeg21:p001
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843039:mpeg21:p006


B . C .  O o s t   P a g e  | 8 

 

Historiography 

This thesis builds on the historiography of the Marshall Plan public diplomacy and the Cultural 

Cold War. Much of the Cold War historiography – and the historiography of the Cold War in 

general – has been described as threefold: from a traditionalist view to a revisionist critique and a 

post-revisionist perspective.14 All three perspectives derive from the same master narrative, which 

shows a bipolar view of the Cold War.15 The traditionalist view on the Cold War presents a history 

in which the Soviet Union is to blame for the tensions and conflicts in the Cold War. The revisionist 

view became popular roughly in the 1960s, in which the United States was equally to blame for 

the Cold War. From roughly the 1990s, the post-revisionist view argued in opposition towards the 

blame-game in the preceding decades and opted for a more complex policy analysis, mainly in the 

United States. 

A key problem of this bipolar view, as argued by contemporary historians and scholars, is 

that it overlooks the complexity of the Cold War. What distinguishes the scholarship since the late 

1990s from the earlier historiography is that it tries to understand these complexities, not just 

between states but also between public and private actors.16 As Krabbendam and Scott-Smith argue 

in their 2003 book The Cultural Cold War, more recent scholarship has  

 

“[…] shown a more sophisticated approach, revealing the complexity of the issues, the 

 diversity among the various nations involved, the uses of contributions from different 

 academic disciplines, with end results that represent a move beyond the simple question of 

 right and wrong in the Cold War.”17 

 

 As part of this stream of Cold War historiography, historians of the Marshall Plan have 

targeted the possibilities and restraints the ERP’s public diplomacy campaigns in European 

states.18 David Elwood, for instance, argued that the ECA’s propaganda efforts – mostly through 

 
14 Giles Scott-Smith and Hans Krabbendam, “Introduction: Boundaries of Freedom,” in The Cultural Cold War in 

Western Europe: 1945-1960: Special Issue, ed. Giles Scott-Smith and Hans Krabbendam (London: Cass, 2003), pp. 

1-11, 2.; Reynolds, David. “Probing the Cold War Narrative since 1945: The Case of Western Europe.” Essay. In 

The Cold War: Historiography, Memory, Representation, edited by Konrad Jarausch, Christian F. Ostermann, and 

Andreas Etges, 67–82. Berlin: De Gruyter Oldenbourg, 2018, 75; Michael Holm, The Marshall Plan: A New Deal 

for Europe (New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017), xix. 
15 Reynolds, “Probing the Cold War Narrative,” 75. 
16 Krabbendam & Scott-Smith, “Introduction,” The Cultural Cold War, 3. 
17 Krabbendam & Scott Smith, 3. 
18 See David Ellwood, “The Propaganda of the Marshall Plan in Italy in a Cold War Context,” in The Cultural Cold 

War in Western Europe, 1945-1960, ed. Giles Scott-Smith and Hans Krabbendam (London: F. Cass, 2003), pp. 225-



B . C .  O o s t   P a g e  | 9 

 

film and cinema - in Italy were rather ineffective because of the Cold War context and the Italian 

political landscape.19 

While public diplomacy through printed media, such as pamphlets and newspapers, and 

visual media has received significant attention, radio – let alone in the Netherlands - is one of the 

areas that has received little attention. This is striking, as radio was one of the most used forms of 

media in the Netherlands. This was especially the case before the official introduction of television 

in 1951.20 In the case of the Netherlands, the ECA mission to the Netherlands estimated that radio 

reached about 83 percent of the Dutch population.21 The Americans could thus reach a large 

majority of the Dutch via radio, which contributed to the usefulness of this medium in their public 

diplomacy purposes. 

 While scholarship on the use of radio in the Cold War focuses predominantly on Eastern 

Europe, the use of radio in the context of public diplomacy in Western Europe has not received 

the attention it deserves. Radio stations targeting Eastern Europe and the Soviet Union, like VOA, 

RL, and RFE do have received significant attention. In Broadcasting freedom, for instance, Arch 

Puddington argues that RL and RFE were important tools in the American Cold War strategy.22 In 

another key text, Johnson focuses on these two stations as important tools of American foreign 

policy in the first two decades of the Cold War.23 The use of radio in Western Europe, however, 

has not received such attention. This is significant because it was, for instance, part of public 

diplomacy campaigns by the ECA. 

The public diplomacy for the Marshall Plan in Western Europe was generally aimed at 

promoting public policy. The way in which radio was used, however, differed per country. In the 

Netherlands, for instance, policy makers of the ECA focused on Dutch broadcasters, rather than 

American stations like VOA. Historian David Snyder argues that programmers of the United States 

Information Service (USIS) chose to use Dutch radio broadcasters instead of using American radio 

 
236.; Maria Fritsche, The American Marshall Plan Film Campaign and the Europeans: A Captivated Audience? 

(London, UK: Bloomsbury Academic, 2018). 
19 Ellwood, “Propaganda of the Marshall Plan in Italy”, 226 
20 Ger Sleijpen, “60 Jaar Televisie in Nederland,” Centraal Bureau voor de Statistiek (Centraal Bureau voor de 

Statistiek, December 3, 2008), https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2008/49/60-jaar-televisie-in-nederland. 
21 Eugene Rachlis to Roscoe Drummond, December 15, 1949, Roosevelt Institute for American Studies, 

Middelburg, Dutch-American Diplomatic Correspondence, 1784-1973, Reel 7, Box 10, inv. No. 114.  
22 Arch Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty 

(Lexington, KY: The University Press of Kentucky, 2000), x. 
23 A. Ross Johnson, Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years and Beyond (Washington, D.C.: 

Woodrow Wilson Center Press, 2010), 2.  



B . C .  O o s t   P a g e  | 10 

 

stations, such as Voice of America (VOA).24  Only six percent of Dutch listeners tuned in to Voice 

of America as a foreign broadcaster, as most tuned in to the BBC.25 DeVos argues in his 

dissertation on the effectiveness of the United States Information Service in the Netherlands, that 

broadcasting via Dutch networks was more effective because “[…] a more extensive and 

sometimes even unsuspecting audience may be reached, in comparison to the audience of the 

Voice of America, which needs to tune in consciously and as may be assumed to be friendly or 

curious, and thus not necessarily in need of persuasive information.”26 In other words, dispensing 

American information through Dutch networks would have a greater effect than dispensing it 

through foreign networks.  

While academic scholarship mentions two Dutch radio shows that were part of American 

public diplomacy in the Netherlands, attention to the two has been very limited.27 These shows 

were Antwoordman, which was secretly sponsored by the ECA, and Onze Amerikaanse Buren, 

which was co-produced by the USIS. Both programs aired under the flag of the Dutch secular-

liberal broadcaster AVRO, which was one of the public – but independent – broadcasters in the 

Dutch radio landscape. When these programs are mentioned, however, they are mainly used as 

instances in which American public diplomacy struggled to persuade the Dutch public. David 

Snyder, for instance, mainly touches upon the notion that these radio shows only marginally 

contributed to a broader understanding of American security interests in Western Europe.28  

This lack of academic attention to Antwoordman is remarkable. An analysis of the ECA’s 

sponsorship and production of Antwoordman could shed light on important aspects of Marshall 

Plan public diplomacy in the early 1950s. Not only can it provide new insights in the role of radio 

in American public diplomacy in the Netherlands, it can also further illuminate the different visions 

on public diplomacy by the ECA and the Dutch press agency. Therefore, this thesis will try to fill 

this research gap in the historiography of the Marshall Plan that currently exists. 

 

 
24 Snyder, 67. 
25 Snyder, 67. 
26 Ton Pieter DeVos, “A Field Study in the Effectiveness of the United States Information Service in the 

Netherlands” (dissertation, University of Oklahoma, 1961), 88. 
27 Essentially, only Snyder in his article on the limits of American public diplomacy in the Netherlands and Baudet 

in his chapter on American public diplomacy in the Netherlands in the 1950s seem to touch upon this topic. 
28 Snyder, 69. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 11 

 

Conceptual framework 

This thesis is embedded in a theoretical framework and will, therefore, refer frequently to relevant 

concepts. This section will both elaborate on the concepts in question and will provide definitions 

of the terms and concepts that are used in the following chapters. A central concept in this thesis 

is (soft) power. Power is generally described as “the ability to affect others to obtain the outcomes 

you want.”29 When states use what is called ‘hard power’ to pursue those desired outcomes, they 

often use threats or weapons of militaristic or economic nature. Scholars of the realist school, such 

as Morgenthau, see this as the main way in which states act in the international arena. Through 

this form of power, states try to obtain what they want through coercion. States can, however, also 

reach their goals through ‘soft power’. This term, coined by scholar of International Relations (IR) 

Joseph S. Nye, generally refers to “the ability to shape the preferences of others.”30 He argues that 

“the ability to establish preferences tends to be associated with intangible assets such as an 

attractive personality, culture, political values and institutions, and policies that are seen as 

legitimate or having moral authority.”31 According to Nye, soft power is equally important to hard 

power.  

Soft power is, therefore, not just aimed at another state’s government but also at the public. 

The idea is that when a country’s public opinion is favorable to (a policy of) another country, 

makes this particular policy more effective and easier to implement. It thus enhances the ability of 

a certain state to pursue its agenda. States often wield soft power through public diplomacy, 

through which they do not just communicate with other governments but also with 

nongovernmental actors, such as citizens, and other nongovernmental organizations.32 Public 

diplomacy includes any form of communication, from films to radio broadcasts, printed press, 

music, and sports. The public diplomacy that accompanied the Marshall Plan could well be 

described as a fitting instance of the use of soft power. 

Another conceptual intersection in which this thesis is situated, deals with the terms “public 

diplomacy,” “information,” and “propaganda.” It is vital to understand what these refers to in this 

thesis, especially because they carry different meanings with different connotations. A public 

 
29 Joseph S. Nye, “Public Diplomacy and Soft Power,” The ANNALS of the American Academy of Political and 

Social Science 616, no. 1 (2008): pp. 94-109, https://doi.org/10.1177/0002716207311699, 94. 
30 Joseph Nye, “Public Diplomacy and Soft Power,” 95. 
31 Nye, 95. 
32 Nye, 101. 

https://doi.org/10.1177/0002716207311699


B . C .  O o s t   P a g e  | 12 

 

diplomacy campaign can, for instance, include news reels with information to convey a certain 

message to a foreign audience, but this is not necessarily propaganda. For American policy makers 

in the early Cold War, propaganda simply meant “information with a purpose,” which did not 

imply disinformation, dishonesty or manipulation.33 It is important to keep in mind this definition 

of propaganda, not just when it is used in this thesis but also when reading the excerpts of the 

primary sources that this thesis will feature. 

 While public diplomacy and propaganda can serve a similar purpose, namely convincing 

another foreign audience, the two should not be intertwined. Public diplomacy is about building 

up credibility and building a relationship between a government and a foreign public. According 

to John Brown, lecturer on public diplomacy at Georgetown University, public diplomacy at its 

best “[…] achieves credibility through careful presentation of fact and thoughtful argumentation, 

while the worst propaganda achieves credibility by falsification and sensationalism.”34 In the eyes 

of Nye, propaganda is counterproductive as a form of public diplomacy, as it lacks credibility.35 

As chapter 3 of this thesis will demonstrate, the credibility of propaganda also depends on whether 

the source from which it derives is publicly acknowledged or is hidden. This thesis will use the 

terms “overt” and “covert” to describe this difference. In the context of this thesis, overt will refer 

to a situation in which the involvement a US government body is publicly acknowledged, while 

covert will refer to a situation in which the American involvement is hidden through, for instance, 

a proxy.      

 

Methodology and structure 

In order to answer the main research question and sub-questions in the following chapters, and 

thus put the theoretical framework into practice, I will rely on both secondary and primary sources. 

The primary sources include newspapers and magazines, and archival sources from the Roosevelt 

Institute for American Studies in Middelburg and the National Archive in The Hague. These 

archival sources include a variety of letters, memoranda, and reports from American information 

officers at the ECA-mission office in The Hague and the ECA-headquarters in Paris, and 

 
33 Johnson, Radio, 4. 
34 John Brown, “Public Diplomacy & Propaganda: Their Differences,” American Diplomacy, September 2008, 

https://americandiplomacy.web.unc.edu/2008/09/public-diplomacy-propaganda-their-differences/ (Accessed 

November 27th, 2021) 
35 Nye, 101. 

https://americandiplomacy.web.unc.edu/2008/09/public-diplomacy-propaganda-their-differences/


B . C .  O o s t   P a g e  | 13 

 

communication between the Dutch press agency and the Dutch Marshall Plan coordinators. All of 

the newspaper articles that I will use in this thesis are in Dutch. Therefore, the quotes from these 

articles that I will use to substantiate my arguments are English translations.  

In chapter 1, I will answer the sub-question of what the role was of radio and Antwoordman 

in the Dutch and American Marshall Plan public diplomacy campaigns. To answer this question, 

I will first map the Dutch and American considerations that went into the Marshall aid and the 

associated public diplomacy campaigns. Then I will demonstrate how these aims developed over 

time, and how Dutch radio broadcasts relate to this development. In order to do this, I will use 

existing scholarly analyses on the Marshall Plan, the subsequent Dutch and American public 

diplomacy campaigns in the Netherlands, and the use of radio in these campaigns.36 I will mainly 

rely on existing scholarly analyses on the historical context of the Marshall Plan, the public 

diplomacy campaigns, and Dutch radio. 

 Chapter 2 will answer the sub-question how Antwoordman was part of an American state-

private network in the early Cold War. In this chapter, I will both rely on scholarly research and 

primary sources. The secondary sources will provide the necessary context of the public diplomacy 

campaigns and the use of state-private networks. Because Antwoordman is a rather understudied 

topic, I will rely on Dutch and American newspapers and magazines from 1951 to provide detailed 

information on the radio program. I will use archival sources to further understand how 

Antwoordman fits into the larger state-private structures. 

Chapter 3 will answer the sub-question of why the ECA decided to sponsor Antwoordman 

covertly. While I will use both scholarly analyses on American covert public diplomacy operations 

in this chapter, I will predominantly rely on primary sources. The primary sources that I will use 

are both from Dutch newspapers from 1951 and archival sources from the Roosevelt Institute and 

Nationaal Archief. These primary sources provide the necessary information to understand how 

and why the ECA covertly sponsored Antwoordman, and what the result was of this covert 

operation. 

 The conclusion will answer the research question by summarizing the answers and insights 

from the three chapters. It will specify the relevance of these answers to the academic debate, will 

indicate the limits of this and the subsequent recommendations for further research.  

 
 



B . C .  O o s t   P a g e  | 14 

 

Chapter 1 – From the Marshall Plan to Antwoordman 

The Dutch radio program De Antwoordman was funded and scripted by the European Cooperation 

Administration (ECA), while it aired under the flag of the Algemene Vereniging Radio Omroep 

(AVRO). In order to understand the role of this show in the Dutch-American public diplomacy 

campaign of the European Recovery Program (ERP), one needs to understand what constituted 

this effort. Therefore, this chapter answers the question of what the role was of radio in American 

Marshall Plan public diplomacy in the Netherlands? First, this chapter will provide the necessary 

context. This chapter will first map the reasoning behind the Marshall Plan and the shared need of 

the Dutch and the Americans to heavily promote the aid program. Second, this chapter will outline 

the objectives of both the Marshall Plan and the public diplomacy campaign. Third, this chapter 

demonstrate that Antwoordman was part of the European-wide Marshall Plan publicity campaign. 

 

1.1 The Dutch and American contexts 

The first few years after World War II, the Dutch economy struggled to recover. The war, which 

cost about 230.000 Dutch lives, crippled much of the Dutch industry, agriculture and 

infrastructure. The post-war industrial production was thirty percent of the production before the 

war, mainly because the factories of the Dutch industrial tycoons, like Shell, Philips, and Unilever 

were either destroyed, or moved to Nazi Germany during the war.37 Dutch agriculture suffered 

from flooding, much of the equipment was either seized by the Nazi’s or destroyed during the war, 

and livestock had also shrunk significantly.38 As a result of the damaged infrastructure, 

transportation was also difficult. Harbors were destroyed, merchant fleets sunk, almost all trains 

moved to Germany, and trucks were either old or battered.39 Almost all essentials were lacking, 

such as food, clothing, housing, fuel, and medical supplies.  

Despite the destruction, the first post-war years saw a speedy reconstruction of the industry 

and infrastructure. The speed of the recovery, however, caused a new problem. To facilitate the 

recovery, Dutch economy relied heavily on American imports. While these goods were needed for 

the recovery, the Dutch monetary reserves could not sustain such a high level of expenditure for a 

longer period. This was due to an increasing dollar shortage in the Netherlands, which was the 

 
37 Van der Hoeven, 36 
38 Van der Hoeven, 36. 
39 Van der Hoeven, 36. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 15 

 

result of the high level of imports and very low level of exports.40 To compensate for the shortage 

of this exchange currency, the Dutch reserves of other foreign currencies and gold diminished. 

This posed a dilemma for the first post-war Dutch government, as it either had to lower the import-

levels, which would lead to shortages and slower recovery, or it had to continue their import policy 

and risk bankruptcy.41 And there were other setbacks. The extreme winter of 1946-47 forced the 

Dutch government to increase import-levels for fuel, the Dutch colonies in Indonesia were also 

crippled by WWII in the Pacific and declared independence in 1947, further straining the Dutch 

economy. 

The United States (US) had several reasons to start the Marshall Plan. The aftermath of 

WWII posed several challenges for the Truman administration. Despite the victory over Nazi-

Germany, Europe lay in shambles. Especially the post-war situation in Germany was concerning. 

As opposed to the situation after World War 1, when Germany was punished severely by the 

victorious allied states, the Truman administration now agreed that Germany should not be 

suppressed but helped in its recovery by an international effort. The Truman administration argued 

that the German economy was vital for the recovery of European economies because of its natural 

resources and industrial potential. Without a speedy recovery of Germany, the recovery of the rest 

of Europe would falter. The Dutch economy, for instance, was highly dependent on Germany. 

Without the German industries, the Netherlands would have lost its export market and Germany 

would have become an agrarian competitor.42 In addition to this, the Truman administration feared 

that the crippled European economies would hurt the American economy. Europe was one of the 

largest markets for American goods and services, so decreasing European imports would hurt 

American businesses significantly.43 Moreover, the Truman administration believed that helping 

Germany was ultimately the only way to reconcile Germans and the victims of Nazi-Germany.44 

 

1.1.1 Cold War tensions 

To further understand the creation of the ERP and the subsequent public diplomacy campaigns, it 

is crucial to realize the relation of the program to the geopolitical tensions in the early Cold War. 

 
40 Van der Hoeven, 40. 
41 Van der Hoeven, 35. 
42 Van der Eng, p. 32. 
43 Van der Eng, p. 13. 
44 Richard T. Griffiths, “Het Jaar 1947,” in Van Strohalm Tot Strategie: Het Marshall-Plan in Perspectief, ed. 

Richard T. Griffiths et al. (Assen: Van Gorcum, 1997), pp. 5-16, 9. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 16 

 

The Marshall Plan was of great geopolitical importance for the US With the experience of the 

interbellum period, during which economic downturn, poverty, and nationalism proved to be a 

breeding ground for Nazism, the US did not want to allow a totalitarian power to rise in Europe 

again.45 Without the Marshall Plan, there was a chance that European countries, especially France, 

Italy, Germany, and the Netherlands would have to resort to severe austerity measures.46 Such 

measures could play into Communist sentiments, which the US perceived as a legitimate threat in 

Italy.47 The idea was that if the ERP could stimulate structural economic growth, chances that a 

European state would lean towards Communism would decline.  

This way, the Truman doctrine, aimed at containing Soviet influence, and the ERP were 

mutually reinforcing policies. The Marshall Plan would, for instance, intensify the relationship 

between European countries and the United States, which would help keep the Soviet influence in 

Western Europe in check. This American intent to invigorate the Atlantic ties between the US and 

Europe also reveals a larger motivation. American policy makers hoped that the ERP could, with 

its focus on European cooperation (and later, unification) help break down the historical 

geopolitical divides in Europe.48 Without these security concerns between European states, a new 

Atlantic order could arise, in which the US could foster democratic freedoms and open economic 

markets.49 The ERP was, of course, not the only instrument which could stimulate such a 

development but can be seen as a part of this larger American strategy to establish a new world 

order. 

 

1.2 The ERP and the need for public diplomacy 

The ERP was signed by President Truman on April 3rd, 1948. The starting point of this 

undertaking was that the European countries had to take the initiative. This program was initially 

set-up by sixteen European participants at the Paris Conference in September 1947, in which they 

ultimately managed – under severe American pressure – to come up with a comprehensive 

 
45 Michael Holm, The Marshall Plan: A New Deal for Europe (New York: Routledge, Taylor &amp; Francis Group, 

2017), xxiii. 
46 Bronislaw Geremek, in The Marshall Plan Lessons Learned for the 21st Century, ed. Eliot Sorel and Pier Carlo 

Padoan (Paris: OECD, 2008), pp. 43-50, 46; For the Dutch context: Van der Hoeven, 47. 
47 Holm, The Marshall Plan, 72. 
48 Rob Kroes, “Het Marshall-Plan En Wij: Economische, Politieke En Culturele Bedoelingen,” in Van Strohalm Tot 

Strategie: Het Marshall-Plan in Perspectief, ed. Richard T. Griffiths et al. (Assen: Van Gorcum, 1997), pp. 38-48, 

32. 
49 Kroes, “Het Marshall-plan en Wij,” 32 



B . C .  O o s t   P a g e  | 17 

 

recovery plan.50 Without going into the details of the Marshall Plan, the ERP essentially subsidized 

European import from the US Every year the Marshall Plan was in effect, European states were 

allocated a specific amount of money, which they could use to import goods and services that 

would help their recovery. This way, the countries receiving the Marshall aid could continue to 

import the necessary goods, without further straining their dollar and monetary reserves. The goal 

of the Marshall Plan was that the aided countries could continue doing so independently after the 

program ended. 

 The US also set several conditions that the receiving countries had to meet in order to be 

eligible for the Marshall aid. These conditions were set out in the bilateral agreements between the 

US and the participating countries. States were, among other things, obliged to increase their 

stability, stabilize their own currencies by balancing their budgets and work with other European 

states to remove trade barriers.51 For the Netherlands, there were some additional provisions. One 

clause that was particularly hard to swallow was that the US could unilaterally withdraw from the 

Marshall aid, while the Netherlands was still bound to the American conditions.52 In the publicity 

clause, the Dutch also agreed “that a wide circulation of reporting on the development of the 

program is desired”.53 The Dutch were to have an active part in the promotion of the Marshall 

Plan. 

The need to promote the ERP, in the case of the Netherlands, mainly came from the United 

States. Congress had the authority over the budget of the ERP and evaluated the program’s budget 

annually, so it was of paramount importance that the Americans and the Dutch showed that the 

money of the American taxpayer was spent effectively and benefited US national interests.54 It 

was thus in the interest of both the Dutch and American administrations to generate publicity for 

the ERP. The Dutch government naturally wanted to make use of the financial advantages of the 

Marshall aid and, therefore, was keen to show to the Americans how well their money was spent. 

In addition to this, the promotion of the Marshall Plan was part of the bilateral agreement between 

the Netherlands and the US, so the Dutch government had to keep up its end of the deal. The ECA 

 
50 Inklaar, “Van Amerika Geleerd,” p. 9 
51 Inklaar, 23; Van der Hoeven, Hoed af, 83. 
52 Van der Hoeven, 84. 
53 Cited in Tity De Vries, “'Een Brede Verspreiding Van De Berichtgeving Is Wenselijk': Publiciteit Rond De 

Marshall-Hulp Als Overheidsvoorlichting Nieuwe Stijl,” in Van Strohalm Tot Strategie: Het Marshall-Plan in 

Perspectief, ed. Richard T. Griffiths et al. (Assen: Van Gorcum, 1997), 40. 
54 Inklaar, 26; Van der Hoeven, 101; Van der Eng, 111. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 18 

 

also wanted to maintain its yearly budget and needed to show to Congress the effectiveness of its 

program.  

While the publicity campaigns in the Netherlands promoted the advantages of the Marshall 

aid, the Dutch generally did not need to be convinced. According to a Dutch poll in July 1947, 

73% percent of the Dutch population was aware of the plan, of which 75% was cooperative 

towards the plan.55 When asked about the link between the MP and European cooperation Dutch 

public opinion was somewhat less positive and there was more resistance.56 This was one of the 

topics that the publicity campaigns could garner more support for. But in general, the Dutch 

perception of the ERP was already clearly in favor of the ERP before the program materialized. 

The attention of the Dutch public to the ERP is significant, especially as the dominant issue 

at the time was the struggle with the aftermath of WWII in the Dutch East-Indies.57 Indonesian 

nationalists, led by Soekarno, declared independence from the Netherlands after the defeat of the 

Japanese in WWII. The Dutch government tried to regain a hold of its colony by sending two 

military campaigns in July 1947 and December 1948. Ultimately, the Dutch government, which 

was under significant pressure from the international community and especially the US, had to 

recognize the independence of Indonesia. Because of the importance of this matter to Dutch 

politics, society, and economy, this issue was dominant in the late 1940s.  

Before president Truman signed the ERP, there was also widespread political support in 

the Netherlands for the Marshall aid. A poll from March 1948 shows that almost all political 

parties, except the Communist party CPN, supported the Marshall Plan.58 While the CPN 

vigorously opposed the Marshall Plan, this faction was not a dominant party in Dutch parliament 

and thus no threat to the ERP, as opposed to the communist parties in France, Italy, Denmark, and 

Greece.59 While most parties concurred that the Marshall aid would help the Dutch economy, there 

was opposition against the bilateral agreement. In the eyes of the CPN, for instance, the agreement 

violated Dutch sovereignty because it would force economic reforms and forbid the Dutch to 

 
55 Van der Eng,110. 
56 Van der Eng, 111. 
57 Van der Eng, 110. 
58 Van dr Eng, 91. 
59 Van der Eng, 91; Albertine Bloemendal, Reframing the Diplomat: Ernst Van Der Beugel and the Cold War 

Atlantic Community (Boston: BRILL, 2018), 79; Holm, 33. For the discussion on the isolation of the communsts in 

the Netherlands, see Jos van Dijk, Ondanks Hun Dappere Rol in Het Verzet...: Het Isolement Van Nederlandse 

Communisten in De Koude Oorlog (Soesterberg: Aspekt, 2016). 



B . C .  O o s t   P a g e  | 19 

 

nationalize companies.60 While other parties also had their reservations on the domination the 

Americans would have on Dutch policy matters through the bilateral agreement, the benefits of 

the ERP in general were seen as critical. 

 

1.3 The public diplomacy campaign in the Netherlands 

Only weeks later after Truman signed the ERP into law, the first shipments arrived in the 

Netherlands. But with the supplies and the dollars also came a comprehensive public diplomacy 

campaign that included pamphlets, posters, events, film, music, and radio broadcasts. The 

Economic Cooperation Administration, with its headquarters in Paris, was the independent body 

that coordinated the ERP in Europe. The Information Office of the ECA headquarters coordinated 

the public diplomacy efforts in the receiving countries of the ERP, and had mission offices in all 

of these countries.61 These offices were part of an existing American embassy, so the ECA mission 

in the Netherlands was located in The Hague. In terms of staff, these missions would generally 

“have one US information officer who, with a couple of local support staff, would be responsible 

for the whole spectrum of information work, including film, press work, exhibitions and 

publications”.62  

The public diplomacy campaigns of the ECA were not a stand-alone effort. There were 

other American organizations and departments that the ECA cooperated with. The Organization 

for European Economic Cooperation (OEEC) and the Office of the Special Representative (OSR) 

also had their own information departments which produced various forms of publicity and 

propaganda.63 Departments that were not directly related to the Marshall Plan, such as the USIA 

and the CIA, also carried out information campaigns.  

It is important to realize that the publicity campaigns in the Netherlands were a collective 

endeavor between the Dutch and the Americans. From the Dutch side, the Marshall Plan publicity 

was both coordinated and produced by the Persdienst (press service) of the Ministry of Economic 

 
60 Van der Eng, 85. 
61 Van der Hoeven, 101. 
62 Fritsche, The Marshall Plan Film Campaign, 22. 
63 Anne M. Dixon, “The European Recovery Program,” George C. Marshall Foundation, accessed January 10, 2022, 

https://www.marshallfoundation.org/marshall/the-marshall-plan/foreign-assistance-act-1948/the-european-recovery-

program; The OEEC, established after Marshall’s speech at Harvard, was a permanent organization tasked with the 

general coordination of aid in Europe and stimulated further European cooperation. The OSR was a central office, 

stationed in Paris, that stood between the ECA and the OEEC. Any communication that from the country missions 

was also sent to the OSR.   

https://www.marshallfoundation.org/marshall/the-marshall-plan/foreign-assistance-act-1948/the-european-recovery-program
https://www.marshallfoundation.org/marshall/the-marshall-plan/foreign-assistance-act-1948/the-european-recovery-program


B . C .  O o s t   P a g e  | 20 

 

Affairs. Max Weisglas, the director of the Persdienst, was responsible for the execution of this 

campaign. He received almost a carte blanche from Hans Hirschfeld, the government 

commissioner who was responsible for the entire Marshall Plan in the Netherlands. The Dutch 

press service worked together with the ECA to promote the Marshall Plan. Weisglas, for instance, 

frequently met with the ECA country mission to the Netherlands to harmonize the public 

diplomacy campaigns.64 Moreover, Dutch Persdienst employee, G.L. Verheul, also worked as a 

liaison officer for the ECA in the Hague, in order to keep an eye on the American efforts and to 

help coordinate publicity events for the MP.65  

 

1.3.1 The aim of the publicity campaign 

The publicity campaigns were not just meant to garner support for the Marshall Plan but also to 

change the perception of the Dutch on topics such as European cooperation, rearmament, and the 

“American Way of Life”. Support for the Marshall Plan was abundant, and the large majority of 

the Dutch was already aware of the importance of the Marshall Aid.66 Aside from the workings, 

importance and potential of the Marshall Plan, the Dutch publicity campaign focused on Dutch 

economic policies, the productivity drive, and the Dutch appreciation and gratitude towards the 

Americans.67 This was particularly important because the ECA had to  show the American public 

that their taxes not only resulted in economic growth but also created new trans-Atlantic amities.  

While both the Persdienst and the ECA played their part to promote the Marshall Plan and 

put the United States in a positive light, they sometimes disagreed about the way to do this. In the 

first few months, the ECA thought the Dutch publicity campaign was rather “static,” as the 

Persdienst mainly organized publicity events and information gatherings for the private sector. 

When the first MP-funded shipment of supplies entered the port of Rotterdam on April 26, 1948, 

a ceremony was held in which several members of the Dutch cabinet together with the American 

ambassador to the Netherlands, H. Baruch, welcomed the ship.68 Subsequently, an advertisement 

which proclaimed “Nederland ZAL er bovenop komen!” (The Netherlands will surmount!) featured 

in all major newspapers.69 Other arrivals of goods funded by the Marshall Plan were also utilized 

 
64 Van der Hoeven, 101. 
65 Van der Eng, 116. 
66 Van der Eng, 114. 
67 Van der Eng, 109-113. 
68 Van der Hoeven, 101. 
69 Van der Hoeven, 103. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 21 

 

in the publicity campaign. The Americans, however wanted a more “dynamic” approach, a 

campaign that reached and swayed more parts of Dutch society.70 The first results from polling 

also showed that the understanding of the Marshall Plan among the Dutch public had not increased 

since the start of the ERP. Persdienst employees feared that the Dutch would distrust any kind of, 

what they called, Poppenkast (Puppet-show).71  

Despite the Dutch objections, the publicity campaigns from 1949 indeed showed a more 

dynamic approach. The Persdienst, together with the ECA, organized conferences and exhibitions, 

produced radio plays, short films, brochures, and pamphlets. The Persdienst organized exhibitions, 

like Alle hens aan dek (All hands on deck) and published booklets like Hoe werkt het Marshall-

plan? (How does the Marshall Plan work); Zo werkt het Marshall-plan! (This is how the Marshall 

Plan works!); and Jo Spier’s especially successful Het Marshall-plan en U (The Marshall Plan and 

You).72 Over the course of 1949 and 1950, the publicity campaign could present the first results 

of the Marshall aid, like the post-war repairs in the war-torn Arnhem, draining flooded areas in 

Walcheren, and repairing the port of Rotterdam.73 Geopolitical developments, like the outbreak of 

the Korean War in 1950, also made a significant impact on the publicity campaigns. The focus 

shifted from the workings of the Marshall Plan to related topics, such as European unification and 

rearmament.74 The frictions between the the Persdienst and the ECA, however, remained.  

The ECA also worked separately from the Dutch to garner goodwill in the Netherlands 

towards the Marshall Plan and the United States generally. The ECA funded, for instance, the 

import of American books and magazines. ‘Informational media’, as the Dutch historian Van der 

Eng describes, was imported and distributed, including books and magazines, such as Life, and 

Reader’s Digest.75 A significant part of the ECA’s public diplomacy campaign in the Netherlands 

was the medium of film. These films were meant to present both the workings and purpose of the 

Marshall Plan, and showed the potential and comfort of life in the US In addition to this, the ECA 

 
70 Tity de Vries, “Berichtgeving,” Marshall Plan in Perspectief, 40.  
71 Van der Eng, 19. 
72 Van der Eng, 122; Mathilde Roza, “Educating the Nation: Jo Spier, Dutch National Identity, and the Marshall 

Plan in the Netherlands,” in Politics and Cultures of Liberation: Media, Memory, and Projections of Democracy, ed. 

Frank Mehring, Hans Bak, and Mathilde Roza (Brill, 2018), pp. 39-64, 39. 
73 Inklaar, 29. 
74 Inklaar,  29. 
75 Van der Eng, 123. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 22 

 

also commissioned and funded prominent Dutch filmmakers, such as Herman van der Horst and 

Bert Haanstra, to make documentaries that promoted the Marshall Plan.76  

 

1.3.2 Broadcasting the Marshall Plan 

Based on the existing literature, the medium of radio seems to have been used mostly as a 

supportive medium to bolster publicity events. While Hirschfeld and the Persdienst did not control 

the printed press or radio broadcasters, these often complied and heavily reported on these events.77 

The ceremony on April 26th in 1948 at the port of Rotterdam, for instance, aired live on Dutch 

radio.78 On December 15, 1949, Eugene Rachlis, an information officer for the ECA mission to 

the Netherlands, reported to the director of the Information Division at the American embassy in 

The Hague, Roscoe Drummond. At the time of reporting, Rachlis stated that the medium “[…] has 

been used mainly for news and special events coverage”. He also stated that “in general, radio can 

as be said to be as cooperative as the press”.79  

Radio broadcasting was also part of the change towards the more comprehensive publicity 

campaigns since 1949. The correspondence between Rachlis and Drummond shows that the ECA 

is trying a new approach on radio. According to Rachlis, Dutch radio broadcasters had no 

experience yet with radio documentaries. Therefore, he reports, the ECA mission in the Hague was 

“[…] working with radio writers on a series of shows to be done for us under contract”.80 Indeed, 

from the existing literature it appears that after this report, Dutch radio broadcasting incorporated 

the documentary-like style. The catholic broadcaster KRO, for instance, aired an “American Day” 

in March 1950. 81 In this program, the Dutch-American cultural ties were emphasized through a 

radio-play and a contest on the question “What does the Marshall aid mean for the Netherlands?”. 

The social-democratic VARA broadcast a radio-play on May 1st, 1950, called De Kermis van 

Europa (Europe’s Fair) and broadcast a radio-series for children on the Marshall Plan, and the 

liberal AVRO aired a play called De nieuwe wereld helpt de oude (The new world helps the old).82 

 
76 Roza, “Educating the Nation,” 59; De Vries, 46. 
77 Inklaar, 27.  
78 Van der Hoeven, 103. 
79 Eugene Rachlis to Roscoe Drummond, December 15th, 1949, Roosevelt Institute for American Studies, 

Middelburg, Dutch-American Diplomatic Correspondence, 1784-1973, Reel 7, Box, inv. No. 114.  
80 Eugene Rachlis to Roscoe Drummond, December 15th, 1949, Roosevelt Institute for American Studies (RIAS). 
81 Van der Eng, 119. 
82 Van der Eng, 122; Van der Hoeven, 106. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 23 

 

This way, broadcasters from various pillars of society actively engaged with the Marshall Plan and 

worked to create publicity for the aid program.  

Also part of the change from a rather “static” to a more “dynamic” publicity campaign are 

two major radio programs that engaged with Dutch-American relations. Antwoordman and Onze 

Amerikaanse Buren both aired under the AVRO-flag and were very popular features on Dutch 

radio. It seems that, before 1950, Dutch radio was predominantly used for information, while 

Antwoordman and Onze Amerikaanse Buren were both informative and entertaining. In the case 

of Antwoordman, the program did not just answer questions. The show played into the curiosities 

of listeners, as they could send in the questions. But it was the mystery of the anonymous but 

seemingly omniscient answer-man added that mainly captivated Dutch listeners. It was rumored, 

for instance, by listeners that the answer-man knew all the answers without consulting books.83 

This also set Antwoordman apart from Onze Amerikaanse Buren, as in the latter program both the 

presenter and the answer-man were credited by the AVRO.84 

While both programs were part of the publicity campaigns’ development, the programs 

served different goals. Antwoordman aimed at a more general audience, as the questions that were 

asked in this program could deal with anything. However, as the program was clandestinely 

produced by the ECA, this program featured many fabricated questions about the Marshall Plan 

and the United States in general. Antwoordman was, therefore, also aimed at an unaware listener. 

Onze Amerikaanse Buren, on the other hand, specifically dealt with the relationship between the 

Netherlands and the United States. The United States Information Service (USIS) described the 

program as an attempt to “increase Dutch understanding and appreciation of the United States, and 

to dispel misconceptions about the United States”.85 According to historian of the Cold War, David 

Snyder, Onze Amerikaanse Buren was also an attempt by the State Department to specifically 

reach Dutch housewives.86 While Onze Amerikaanse Buren was also funded by the ECA, it seems 

that Antwoordman was more an attempt to inform the Dutch public of the Marshall Plan than Onze 

Amerikaanse Buren was.  

 

 
83 “De Antwoordman: politieke reclamestunt van de Amerikanen,” De Volkskrant, August 11th, 1951, 1. 
84 “Onze Amerikaanse Buren,” De Radiobode, October 15th, 1950, 9, Het Nederlands Instituut voor Beeld en 

Geluid.  
85 Cited in Snyder, 68. 
86 Snyder, 68. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 24 

 

Conclusion 

This chapter has provided the necessary context that is needed to understand the role of 

Antwoordman in the broader Marshall Plan publicity campaigns in Europe. Cold War tensions laid 

the foundation of American aid to post-WOII Europe. With the Marshall-aid came comprehensive 

publicity campaigns that, most importantly, were to show the US Congress that the American 

taxpayer’s money was spent effectively and benefit US national interests. In the Netherlands, it 

was mainly the ECA that cooperated with the Persdienst of the Dutch Ministry of Economic 

Affairs to inform and persuade the Dutch public of the importance of the Marshall Plan. Despite 

substantive differences between the Persdienst and the ECA, the nature and focus of the publicity 

campaigns became more wide-ranging over time. This was not in the least due to the escalation of 

the Cold War. Antwoordman, can be seen as part of this development because it was not just an 

informative program but also a very entertaining and popular feature on Dutch radio. 

 

  



B . C .  O o s t   P a g e  | 25 

 

Chapter 2 – Antwoordman and the US state-private networks 
 

The previous chapter demonstrated that Antwoordman was part of the larger Marshall Plan 

publicity campaigns in the Netherlands by the ECA. It did, however, not map how the AVRO, the 

European Cooperation Administration (ECA), and the Bruce Chapman organization worked 

together to produce and broadcast Antwoordman on Dutch national radio. To understand the role 

of Antwoordman within the larger structure of American early Cold War public diplomacy, the 

relationship between these state and private actors is crucial. 

This chapter, therefore, will answer the question of how Antwoordman was part of an 

American state-private network in the early Cold War. First, I will set out the role of radio in the 

state-private networks in American public diplomacy in the early Cold War. Second, I will show 

how the Antwoordman was part of this structure. Third, I will argue that the ways in which the 

CIA worked through proxies and local citizen groups seem comparable to the cooperation between 

the ECA and the AVRO to broadcast Antwoordman. Essentially, this chapter shows that 

Antwoordman was part of a European-wide network between state and private actors that stretched 

well beyond the scope of the Marshall Plan.  

 

2.1 State-private networks and American radio broadcasting 

The concept of the state-private network refers to the many relationships, interconnections, and 

overlaps between American state actors and private sectors. In academic literature, it is argued that 

these networks were an important mechanism that contributed to the expansion of American power 

in the Cold War.87 Similar to the creation of the European Recovery Program (ERP), American 

state-private networks that engaged with public diplomacy were rooted in the geopolitical tensions 

of the early Cold War. Fears of the spread of Communist thought and the expansion of Soviet 

influence in Eastern, Central, and Western Europe were powerful forces behind policies like the 

Truman Doctrine and the subsequent Campaign of Truth. The Truman Doctrine, for example, was 

directly motivated by the Greek civil war between Communist and the Greek government.88 In 

addition to this, the National Security Council (NSC) was genuinely concerned about the rise of 

 
87 For a more elaborate conceptualization of the state-private network, please see Inderjeet Parmar, “Conceptualizing 

the State-Private Network in American Foreign Policy,” in The US Government, Citizen Groups and the Cold War: 

The State-Private Network, ed. Helen Laville and Hugh Wilford (London: Routledge, 2006), pp. 13-28. 
88 Wasburn, Broadcasting Propaganda: international radio broadcasting and the construction of political reality, 

24. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 26 

 

Communist sympathies in Italy. The NSC paper 1/1 concluded in February 1948 that “the United 

States should make full use of its political, economic and, if necessary, military power […] in 

preventing Italy from falling under the domination of the USSR either through external armed 

attack or through Soviet-dominated Communist movements within Italy”.89  Although a military 

campaign was not necessary, these concerns bolstered the foundation of comprehensive public 

diplomacy campaigns. 

 The legal basis for these campaigns did not just come from the Truman administration but 

also from Congress. Senator Alexander Smith and Congressman Karl Mundt were concerned about 

the negative image of the United States (US) in Europe and the Communist propaganda apparatus, 

and therefore initiated the US Information and Educational Exchange Act of 1948.  This was meant 

“to promote the better understanding of the United States among the peoples of the world and to 

strengthen cooperative international relations,” through the use of printed press, radio broadcasts, 

films, exchanges, and exhibitions. This act was the basis on which the United States Information 

Service (USIS) of the State Department carried out its operations. 

The subsequent public diplomacy, often referred to as psychological warfare, was divided 

under various bodies of the US government. In December 1947, the NSC appointed the CIA with 

the responsibility for “covert psychological operations,” while the State Department focused on 

overt propaganda.  This distinction was mainly made because Secretary of State Marshall did not 

want to be associated with any covert operations. These overt and covert operations were part of a 

larger strategy that included the use of private actors to counter the Soviet sympathies. While 

Chapter three further investigates the overt and covert aspects of American radio broadcasting in 

the Netherlands, this does show that state-private networks were central to the American public 

diplomacy campaigns in the early Cold War. 

Developments in the Cold War further intensified US propaganda. As historian Rawnsley 

enumerates, “the deterioration of the international situation after 1948 and the hardening of the 

Cold War, symbolized by the Berlin blockade, the consolidation of Stalinist rule in Eastern Europe, 

and the outbreak of war in Korea, convinced the Truman administration that a more concerted and 

certainly more militant propaganda effort was required”.90 This more vigorous approach to public 

 
89 David H. Stauffer et al., eds., “Index: Document 469,” in Foreign Relations of the United States, 1948, Volume 

III, Western Europe Press Release (Department of State, 1975), pp. 765-769, 767. 
90 Gary D. Rawnsley, “The Campaign of Truth: a Populist Propaganda,” in Cold-War Propaganda in the 1950s, ed. 

Gary D. Rawnsley (Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Macmillan Press, 1999), pp. 31-46, 31. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 27 

 

diplomacy, was to counter the Soviet “lies” worldwide by distributing the “truth” around the world. 

Congress subsequently appropriated 80$ billion dollars to the large range of public diplomacy 

tools.91 

 

2.1.1 Broadcasting via state-private networks 

Within this framework, various government bodies used state-private networks to change the 

hearts and minds of people on both sides of the Iron Curtain. The mobilization of student groups 

and international student exchanges, for instance, required the cooperation of the US State 

Department and local universities. Sports were also used to spread a positive image of the US in 

the world, especially concerning race relations. The State Department, for instance, funded 

worldwide campaigns by the basketball team Harlem Globetrotters to positively reflect on the 

place of African Americans in society.92 Within the US, the government – sometimes covertly - 

funded intellectual magazines, such as The Reporter, Partisan Review, and New Leader.93 This 

way, these magazines became part of the Cold War propaganda system. 

In the realm of American radio broadcasting, American information officers also had to 

make use of the state-private networks. Especially Radio Free Europe (RFE) and Radio Liberty 

(RL) are excellent examples of this. Voice of America (VOA), often named together with the other 

two stations, is different. VOA, which is still the official American radio broadcaster abroad, has 

been under the jurisdiction of the State Department and overtly aired 24/7 American reporting in 

forty languages.94 As opposed to RFE and RL, VOA was meant to tell the “truth” and accurately 

portray American life.95 RFE and RL, on the other hand, engaged with propaganda in the sense of 

“information with a purpose”. These stations were meant to be an alternative source of information 

in the Soviet-controlled territories, and thus actively counter the Soviet narrative.96 

While VOA relied mostly on American reporting, RFE and RL were entrenched in state-

private networks to broadcast on the Soviet side of the Iron Curtain. As Johnson argues in his book 

 
91 Toby C. Rider, Cold War Games: Propaganda, the Olympics, and US Foreign Policy (Urbana etc.: University of 

Illinois Press, 2016), 20. 
92 Thomas, Damion L. Globetrotting: African American Athletes and Cold War Politics. Urbana, IL: University of 

Illinois Press, 2017, 43. 
93 Elke Van Cassel, “The Reporter Magazine and The Cold War,” in The US Government, Citizen Groups and the 

Cold War: The State-Private Network, ed. Helen Laville and Hugh Wilford (London: Routledge, 2012), pp. 116-

140, 134. 
94 Rider, Cold War Games, 13. 
95 Wasburn, 27. 
96 Wasburn, 28. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 28 

 

Radio Free Europe and Radio Liberty: the CIA Years and Beyond, these radio stations were the 

result of years of attempts to use the talents of displaced persons in the Eastern-European Soviet 

states to broadcast in favor of US national interests.97 While the various local émigré groups had 

some autonomy in their broadcasts, the stations were covertly funded by CIA proxies. The stations 

were funded by the seemingly private National Committee for a Free Europe and the Free Europe 

Committee, and the substantial fundraising campaign called the Crusade for Freedom.98 Without 

the funding, these group would not have been able to broadcast. The bulk of funding that came 

from the Crusade for Freedom seemed to have been gathered by fundraising events, this was “a 

cover for covert US government funding […].99 It was the CIA that, using the wording of historian 

Frances Stonor Saunders, “called the tune” in this public-private network. At the same time, such 

state-private networks were not controlled by “a state puppet-master pulling the strings” but 

existed through negotiation between actors.100 These operations should, therefore, not be seen in 

the context of “control” but of “direction”.101 

 

2.2 The state-private network of Antwoordman 

The ECA also made use of these state-private networks in its public diplomacy. The ECA could 

be seen as an example of a state-private network in itself. The collaboration between the state and 

the private sector was prominent from the outset. Initially, the Marshall Plan organization was 

meant to fall under the State Department.102 Secretary Marshall argued in a Senate hearing in early 

1948 that it would have been “unfortunate” if a whole new body of government needed to be 

established for the ERP.103 Critics, such as the Select Congressional Committee on Foreign Aid, 

pointed out that the State Department lacked resources and know-how to carry out such a vast 

operation. The Brookings Institution, a non-partisan think tank, advised that the Marshall Plan 

should be executed by a mixture of state and private actors because the aid mainly targeted 

 
97 Johnson, Radio, 7. 
98 Wasburn, 26; Rider, 27. 
99 Johnson, Radio, 14. 
100 W. Scott Lucas, “Beyond Freedom, Beyond Control: Approaches to Culture and the State-Private Network in the 

Cold War,” in The Cold War in Western Europe 1945-1960, ed. Hans Krabbendam and Giles Scott-Smith (London: 

Frank Cass, 2003), pp. 15-40, 60. 
101 Lucas, “Beyond Freedom,” 60. 
102 Bloemendal, 67; Van der Eng, 20. 
103 Bloemendal, 67. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 29 

 

businesses.104 Because of the significant involvement of American corporate representatives in the 

making of the ERP, the plan was actively supported by the American businesses sector.  

 The apparatus of the ECA also shows the linkages between the public and private sector. 

The ECA was a body of the US government but attracted many employees from the private sector. 

For instance, the ECA mission to the Netherlands was set up by A. Valentine, who previously was 

the president of Rochester University. In June 1949, Valentine was succeeded by C.E. Hunter, who 

was the president of the credit bank New York Trust Co. The ECA, in addition to this, also 

cooperated closely with non-state groups. It produced films together with Dutch film makers, 

Marshall Plan brochures were made together with Dutch illustrators, and Dutch newspapers and 

radio broadcasters often reported positively on the Marshall Plan. The Dutch Marshall Plan 

organization also worked with both the ECA and Dutch private actors. For instance, Hans 

Hirschfeld, the chief-coordinator of the Marshall Plan in the Netherlands, urged Dutch journalists 

in a press briefing on January 3rd, 1948, to generate more publicity about the Marshall Plan.105 The 

press releases on the Marshall Plan written by both the Persdienst and the ECA-mission to the 

Netherlands were generally adopted by newspapers completely.106 

 In the case of Antwoordman, the ECA cooperated with the Bruce Chapman organization 

and the Dutch broadcasting network AVRO. The Bruce Chapman organization, a public relations 

bureau, originally produced the Answer Man program in the US where this program broadcast 

between 1937 and 1956. While the program started out in Manhattan, the program over time spread 

out over the U.S and in 1950 the Answer Man broadcast in 51 American cities.107 The headquarters 

of the program was located in New York, where all questions sent by post were examined and 

were either answered in the broadcast or returned by post by the organization’s 40 person staff.108 

In Europe, the Bruce Chapman organization produced different language-versions of the Answer 

Man program for the ECA. For example, the Answer Man program aired “in Germany as Der 

Antwortmann; in France as L'Homme Qui Salt; in Holland as De Antwoord-Man; in Poland as Dr. 

 
104 Van der Eng, 21. 
105 Van der Eng, 113. 
106 Van der Eng, 111. 
107 “Radio: Indians, Snakes & Noah,” Time (Time Inc., March 5, 1951), 

http://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,805793,00.html (Accessed December 8th, 2021) 
108 John Dunning, On the Air: The Encyclopedia of Old-Time Radio (New York: Oxford University Press, 1998), 37; 

“Radio: Indians, Snakes & Noah,” Time (Time Inc., March 5, 1951). 

http://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,805793,00.html


B . C .  O o s t   P a g e  | 30 

 

Wszech-wiedzki”.109 While the set-up of the show was the same in all these countries, the ways in 

which these European versions were produced and aired differed.  

 What makes the Dutch Antwoordman stand out between these versions of the program, is 

the state-private aspect of its production. Antwoordman seems to be the only Answer Man program 

broadcast via a private actor. In Luxembourg, for instance, the ECA bought airtime to broadcast 

the program and in Germany the ECA broadcast the program via an American radio station.110 In 

these countries, the ECA did not use an intermediary to air the program. Just as the CIA and the 

USIS worked with private actors on the local level for Radio Liberty and Radio Free Europe, the 

ECA worked with the AVRO to air Antwoordman. The main reason for the Americans to broadcast 

through the voice of a Dutch broadcast network was that Dutch listeners mostly tuned in to Dutch 

programs.111 An English-language show would be highly ineffective. While Dutch national 

broadcasters like the AVRO, NCRV, and KRO, served a public purpose and were funded in part 

by taxes, they are independent institutions on which the Dutch government has no influence. The 

AVRO and other networks were thus free to work with the ECA, albeit frustrating to the 

Persdienst. 

Another reason why the ECA chose to broadcast Antwoordman in the Netherlands via an 

intermediary may be because Dutch radio listeners mainly tuned in to the radio broadcaster of their 

own zuil (pillar) in society. The pillarization of Dutch society posed a significant challenge for any 

American public diplomacy campaign, as each broadcaster or newspaper had a specific group of 

followers. The target audience for the AVRO was neutral liberal, for the KRO Roman Catholic, 

for the VARA socialist, for the NCRV Calvinist orthodox, and for the VPRO liberal Protestant.112 

To reach the general public, Americans worked with various broadcast networks. The AVRO 

proved to be a rather pragmatic partner for the ECA. This broadcast network was one of the larger 

networks, with 175.000 members, which was comparable to the VARA and the NCRV.113 As 

opposed to the latter two networks, the AVRO’s audience was relatively neutral and programs, 

such as Antwoordman could perhaps also appeal to other pillars of Dutch society.  

 
109 “Radio: Indians, Snakes & Noah,” Time (Time Inc., March 5, 1951). 
110 “De Antwoordman: politieke reclamestunt van de Amerikanen,” De Volkskrant. 
111 DeVos, “A Field Study”, 88. 
112 Snyder, 68. 
113 Eugene Rachlis to Roscoe Drummond, December 15th, 1949, RIAS. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 31 

 

Through the state-private network between the ECA and the AVRO, the Americans did 

not have to rely on reluctant state cooperation. Antwoordman was out of the control of the 

Persdienst because the AVRO took the final editorial responsibility. Similar to RL and RFE, 

Antwoordman seemed like it was a local production. It seemed as if the questions came from the 

listeners, which were asked by presenter and AVRO-omroepster (announcer) Netty Rosenfeld.  

Meanwhile, many of these questions were drafted and produced in the ECA headquarters in 

Paris.114  

 

2.2.1 The ECA’s limited control and the AVRO’s agency 

Similar to the CIA in the context of Radio Free Europe and Radio Liberty in the 1950s, the ECA 

did not directly control the broadcasts of Antwoordman. While Antwoordman was being funded 

by the ECA, the answers to the questions and some of the Marshall Plan-related questions 

themselves, were provided by the Bruce Chapman organization.115 Moreover, the ECA was not 

able to supervise the contents of the show, which frustrated the information department in the 

mission in The Hague. The ECA’s information officer Kenyon Kilbon uttered his frustrations on 

July 30, 1951, to Robert Hopkins of the ECA information department in Paris. Kilbon disapproves 

of the quality of the scripts of Antwoordman written in Paris, as these were “[…] obnoxious enough 

to lose a substantial part of the following the program now has. It’s not only a question of poor 

taste […] but also one of accuracy in some instances”.116 He even advised to cancel the program 

if the overall quality or supervision did not improve.117 The fact that Kilbon suggested this, 

demonstrates that the ECA did not necessarily have direct control over the contents, but that it 

could steer it in a certain direction.  

It is important to acknowledge that the AVRO had a certain agency in dealing with the 

ECA. The AVRO was an independent broadcasting network and cooperated with the ECA because 

it furthered its own interests. For the AVRO, this was simply an opportunity to broadcast a popular 

show for free. A week after the Volkskrant published the story on the ECA’s involvement with the 

program, AVRO-director Willem Vogt responded in the AVRO’s magazine, De Radiobode. On 

 
114 Kenyon Kilbon to Robert Hopkins, July 30th, 1951, Roosevelt Institute for American Studies, Middelburg, Dutch-

American Diplomatic Correspondence, 1784-1973, Reel 7, Box 10, inv. No. 466. 
115 "De Antwoordman“AVRO heeft contract met ECA,” De Volkskrant, August 13th, 1951, 1, Delpher Online 

Archive, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843040:mpeg21:p001 (Accessed December 20th, 2021). 
116 Kenyon Kilbon to Robert Hopkins, July 30th, 1951, Roosevelt Institute for American Studies (RIAS) 
117 Kenyon Kilbon to Robert Hopkins, July 30th, 1951, RIAS. 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843040:mpeg21:p001


B . C .  O o s t   P a g e  | 32 

 

August 26th, 1951, he stated that such a question-answer program would be too expensive for the 

AVRO to broadcast independently, due to the high workload of processing, researching, and 

answering all questions sent by post.118 According to Vogt, the Bruce Chapman organization was 

merely an “information-center” where all questions could be answered. In the words of Vogt, the 

fundamental basis of the ECA’s cooperation with the AVRO was that if the ECA was allowed to 

answer Marshall aid-related questions for Antwoordman, it would also provide the answers to all 

other questions in the program as well.119 In addition to this, Vogt also stated that the agreement 

between the AVRO and the ECA allowed the ECA to include and produce three questions related 

to their affairs each broadcast.120 The final editing of the scripts, however, was still in the hands of 

the AVRO. 

Vogt essentially argues in this preface to the Radiobode that the cooperation between the 

ECA and the AVRO was one of two equal partners. Neither the ECA nor the AVRO was paid in 

the cooperation, but they worked together because they had “two parallel, wholly honorable 

interests”.121 The AVRO, on the one hand, would have a popular program on national radio. The 

ECA, on the other hand, sponsored and commissioned the program because it believed it was “[…] 

a valuable contribution to the cultivation of understanding for the concept of European 

unification”.122 By openly stating this, the ECA acknowledged that the program was an integral 

part of the Marshall Plan public diplomacy, as European unification was one of the focal points of 

the ERP.  The AVRO was fully aware of this motivation, as Vogt argued that the Marshall aid in 

itself  “[…] is not enough, but that [America] next to the aid creates an “information service,” 

which explains whom, why, and how they support”.123 The AVRO thus knew that the Marshall 

aid came with a campaign to inform the Dutch public of the necessity of the ERP and the 

conditions, such as further European cooperation, that came with it. In the eyes of the AVRO, the 

ECA’s motivation was the reality that they had to deal with.  

Another aspect that adds to the idea that the AVRO could exercise agency concerning 

Antwoordman, is that it was able to continue the program for six weeks after the ECA withdrew. 

 
118 “Antwoordman,” De Radiobode, August 26th, 1951, 3, Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. 
119 “Antwoordman,” De Radiobode. 
120 “Antwoordman: Politiek van Amerika?” Het Vaderland, August 11th, 1951, 7, Delpher Online Archive. 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000846036:mpeg21:p00007 (Accessed January 10th, 2022). 
121 “Antwoordman,” De Radiobode. 
122 "De Antwoordman” AVRO heeft contract met ECA,” De Volkskrant. 
123 “Antwoordman,” De Radiobode. 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000846036:mpeg21:p00007


B . C .  O o s t   P a g e  | 33 

 

Contrary to what is generally written about the program, Antwoordman ended indefinitely on 

October 4th, 1951.124 After the ECA ended its involvement with the show in late August, the AVRO 

worked directly with the Bruce Chapman organization. However, due to continuing pressure and 

public distrust of the program, the AVRO and Bruce Chapman together decided to end the show.125  

 

2.3 Dutch frustrations with the state-private network 

The Persdienst naturally wanted to retain control over the information campaigns in the 

Netherlands. Not in the least because visions on public diplomacy differed between the Dutch and 

the Americans. The Dutch government disliked the myriad of information and publicity campaigns 

of the ECA in the Netherlands.126 The Persdienst feared that too much publicity would be 

counterproductive because it could overload the Dutch public, only resulting in more distrust 

towards the Marshall Plan.127 The Persdienst, as a representative of Dutch society, believed it 

knew best which public diplomacy method would be effective in the Netherlands.  

Despite their disagreements, the Persdienst occasionally needed to comply with the ECA’s 

wishes. One reason behind this, was that the continuation of the Marshall Plan depended partially 

on the American goodwill that the Dutch could build through cooperation. Persdienst executive, 

Hoogwater, reported to Hirschfeld on June 21st, 1952, that the Americans would like Hirschfeld to 

participate in a radio broadcast on the workings of the Marshall Plan.128 The Persdienst urged 

Hirschfeld to acquiesce to this request, while both Hoogwater and Hirschfeld knew “[…] that such 

a radio broadcast is of little use”.129 At the time of the scandal surrounding the ECA’s involvement 

in Antwoordman, some anti-American sentiments were already noticeable.130 Perhaps Hoogwater 

believed such a public speech would not help regain the trust of the Dutch public, after the public 

relations debacle of the Antwoordman affair. However, Hoogwater argued that “perhaps it is 

desired that we are willing to cooperate with the Americans so now and then in the field of 

publicity”.131 The Persdienst advised Hirschfeld to do the speech not because Hoogwater believed 

 
124 “De Antwoordman,” De Radiobode, October 7th, 1951, 5, Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. 
125 “De Antwoordman,” De Radiobode, October 7th, 1951, 5. 
126 Van der Eng, 125. 
127 Van der Eng, 125. 
128 J.H.W. Hoogwater to H.M. Hirschfeld, June 21st, 1952, Dutch National Archive, the Hague, Code-Archief 

Ministerie van Buitenlandse Zaken 1945-1954, inv. No. 23056. 
129 J.H.W. Hoogwater to H.M. Hirschfeld, June 21st, 1952, Dutch National Archive. 
130 J.H.W. Hoogwater to H.M. Hirschfeld, June 21st, 1952, Dutch National Archive. 
131 J.H.W. Hoogwater to H.M. Hirschfeld, June 21st, 1952, Dutch National Archive. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 34 

 

it contributed to a better understanding of the Marshall Plan in the Netherlands, but because it 

would temporarily satisfy American wishes.  

When the ECA’s sponsorship of Antwoordman became known, what mainly frustrated the 

Persdienst was that American Marshall Plan organizations in Paris implemented public diplomacy 

policy without consulting the Dutch government. On August 13th, 1951, Hoogwater communicated 

about this with Van der Beugel, who coordinated the daily implementation of the Marshall Plan in 

the Netherlands. Hoogwater informed him that Antwoordman was a publicity feature by the ECA 

and that the Persdienst was not consulted in the matter.132 He also mentions that it happened 

frequently that plans, like Antwoordman, were developed by Marshall Plan organizations in Paris 

and then implemented locally.133 While Hoogwater argues these plans were sometimes successful, 

they could also have “unpleasant repercussions,” in which he refers to the aftermath of 

Antwoordman.134 The main problem that he mentioned was that the American public diplomacy 

policy was established independently from European advisors, which was the result of a lack of 

communication between the Marshall Plan organizations and European information agencies like 

the Persdienst.135 This resulted in American publicity attempts that ultimately decreased trust in 

the Marshall Plan, while they were intended to boost Dutch opinion on the Marshall Plan and the 

US, in general. Hoogwater advised Van der Beugel to “again address the Americans to advocate 

the use of European information agencies”.136 The Dutch and American governments would 

benefit from a successful public diplomacy campaign, but if the Americans would not take into 

account more the local sensibilities and attitudes, this would undermine its effectiveness. 

Indeed, the anti-Americanism that Hoogwater noticed in this correspondence to Hirschfeld, 

is also apparent in the newspaper coverage of the scandal. The Volkskrant, for instance, denounced 

this association and the way in which information about either Russia or America was “woven 

deviously through a seemingly regular program”.137 The liberal newspaper Het Vaderland 

responded to the Volkskrant’s publication that the story could contribute to the existing skepticism 

towards the US, as it argued that “there is also this great danger to this disguised American 

 
132 J.H.W. Hoogwater to E.H. Van der Beugel, August 13th, 1951, Dutch National Archive, the Hague, Code-

Archief Ministerie van Buitenlandse Zaken 1945-1954 (2.05.117), inv. No. 23056. 
133 J.H.W. Hoogwater to E.H. Van der Beugel, August 13th, 1951, Dutch National Archive. 
134 J.H.W. Hoogwater to E.H. Van der Beugel, August 13th, 1951, Dutch National Archive. 
135 J.H.W. Hoogwater to E.H. Van der Beugel, August 13th, 1951, Dutch National Archive. 
136 J.H.W. Hoogwater to E.H. Van der Beugel, August 13th, 1951, Dutch National Archive. 
137 “Ten Geleide: De bekend weg,” De Volkskrant, August 11th, 1951, 6, Delpher Online Archive, 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843039:mpeg21:p006 (Accessed December 3rd, 2021). 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843039:mpeg21:p006


B . C .  O o s t   P a g e  | 35 

 

propaganda, that part of our people, who already are distrustful, quite unjustly will be inclined to 

hear the voice of Americans behind other publications, either by radio or in the press”.138 The 

communist newspaper De Waarheid accentuated a similar sentiment, as it argued that the ECA’s 

choice to secretly fund and produce Antwoordman “underlines the fact that anti-Americanism is 

growing fast among our people”.139  

 

Conclusion 

In conclusion, the ECA made use of the state-private networks that the US utilized in the early 

Cold War in order to sponsor Antwoordman. Similar to the efforts of the CIA to counter communist 

thought in Eastern Europe through Radio Free Europe and Radio Liberty, the ECA used such a 

network to broadcast in the Netherlands. The CIA used Eastern European émigré groups, funded 

by a proxy, to broadcast in the Eastern Europe, while the ECA broadcast Antwoordman in 

cooperation with the Bruce Chapman organization through the AVRO. The ECA chose to work 

with the AVRO mainly because this broadcaster was deemed relatively neutral in the pillarized 

media landscape. This way, the ECA-headquarters in Paris could directly implement its public 

diplomacy in the Netherlands without consulting the Persdienst. Similar to the CIA’s position with 

regard to Radio Free Europe and Radio Liberty, the ECA was not able to directly control the 

contents of the broadcasts but could steer the direction of the show by, for instance, threatening it 

with cancellation. The use of such a network by the Americans was frustrating for the Dutch 

government because it believed the American methods would be counterproductive in the 

Netherlands.   

 
138 “Binnen klein bestek: ongelukkige propganda,” Het Vaderland, August 13th, 1951, 1, Delpher Online Archive, 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000846037:mpeg21:p00001 (Accessed January 6th, 2022). 
139 “De Antwoordman van de AVRO is een Amerikaan,” De Waarheid, August 13th, 1951, 3. Delpher Online 

Archive 

Delpher op 14-01-2022, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010852623:mpeg21:p003 Accessed December 27th, 

2021). 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000846037:mpeg21:p00001
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010852623:mpeg21:p003


B . C .  O o s t   P a g e  | 36 

 

Chapter 3 – Secretly broadcasting Antwoordman 

In the previous chapter, I argued that Antwoordman was part of the state-private networks that the 

United States (US) established after World War II (WWII) for public diplomacy campaigns. In 

these networks, US state actors cooperated with local private actors domestically or abroad, like 

citizen groups, journalists, and artists, to more effectively inform and persuade a particular 

populace. As some of these networks were kept from the public at the time, the question arises to 

why the ECA decided to sponsor Antwoordman covertly. Subsequently, this raises the questions 

of whether the secrecy surrounding the program was conventional in the Marshall Plan’s public 

diplomacy and what the result of this confidentiality was.  

 This chapter will, therefore, systematically examine the covert aspects of Antwoordman. 

First, I will question to what extent Antwoordman was a covert operation and with that, the degree 

to which the show was propaganda. To do that, I will first map the three degrees of propaganda, 

those being white, gray, and black. Second, I will question why the Economic Cooperation 

Administration (ECA) chose to broadcast the program clandestinely and to what extent this was a 

common strategy by the organization. Third, I will examine what the aftermath was of the 

disclosure of the ECA’s involvement in Antwoordman for the public diplomacy campaign of the 

Marshall Plan, and with that relationship between the ECA, the Persdienst (the Dutch press 

agency), and the Dutch press. 

 

3.1 Propaganda and public diplomacy 

Spreading information and propaganda is one of the methods through which states can exercise 

public diplomacy. However, the boundaries between information and propaganda have been blurry 

in the realm of American public diplomacy. What complicates this matter is that the definitions of 

information and propaganda were not as stark in the mid-20th century as they are in our day and 

age. For this reason, it is crucial that these concepts are defined carefully and clearly. In the early 

Cold War, propaganda in the eyes of American policymakers did not mean much more than 

“information with a purpose”.140 Nowadays, propaganda often refers to disinformation, deception, 

and treachery.141 

 
140 Johnson, Radio, 4. 
141 Johnson, Radio, 4. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 37 

 

It is useful to identify different forms op propaganda, as they can indicate different methods 

and strategies of the producer of the information. While the following conceptual interpretations 

are essentially all propaganda, the extent to which the information involved is accurate and the 

source is either known or trustworthy differs. According to scholars of communication and 

propaganda, Jowett and O’Donnell, white propaganda is “that which comes from a source that is 

identified correctly and accurately reported”.142 For instance, Voice of America can be described 

as white propaganda. The broadcasts of this international radio station provide a one-sided 

perspective on world affairs but it is clear that the station is funded by the US government.   

 The difference between white and gray propaganda mainly refers to the transparency of 

the source. In the case of gray propaganda, the source “may or may not be correctly identified and 

the accuracy of the information is uncertain”.143 Radio Free Europe and Radio Liberty are 

examples of this, as these stations were secretly funded by a CIA proxy, the Crusade for Freedom. 

Before the CIA’s involvement was revealed in the 1960s, it seemed the station was funded by a 

group of concerned American citizens. Black propaganda, lastly, refers to information “[…] which 

is credited to a false source and spread lies, fabrications and deceptions”.144 Following this 

categorization, covert public diplomacy operations generally engage in either gray or black 

propaganda because the source of information is not clear. 

The use of such propaganda in public diplomacy by the Americans was rooted in early-

Cold War policies and developments. The Truman Doctrine and the Campaign of Truth, aimed at 

countering the propaganda and narrative of the Soviet Union, already bolstered a propaganda 

apparatus that spread an American narrative through various forms of media. In addition to this, 

the war in Korea and the rise of the anti-communist surge of McCarthyism in the United States 

toughened the American message in public diplomacy and stressed anti-communism and 

rearmament of post-War European countries.145 The ECA campaigns in the Netherlands, for 

instance, needed to steer Dutch public opinion towards rearmament.146 

 
142 Jowett, Garth, and Victoria O'Donnell. Propaganda and Persuasion. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 

1999 cited in Guth, David W. “Black, White, and Shades of Gray: The Sixty-Year Debate Over Propaganda Versus 

Public Diplomacy.” Journal of Promotion Management 14, no. 3-4 (2009): 309–25. 

https://doi.org/10.1080/10496490802624083, 311. 
143 Jowett, Garth, and Victoria O'Donnell. Propaganda and Persuasion cited in Guth, David W. “Black, White, and 

Shades of Gray: The Sixty-Year Debate Over Propaganda Versus Public Diplomacy.” 311. 
144 Jowett, Garth, and Victoria O'Donnell cited in Guth, 311. 
145 Baudet, 47. 
146 Snyder, 70. 

https://doi.org/10.1080/10496490802624083


B . C .  O o s t   P a g e  | 38 

 

3.2 Antwoordman as a covert propaganda operation 

Antwoordman can be also seen as an example of gray propaganda, in which the source might not 

be acknowledged and in which the information might not be accurate. In the case of this program, 

the source of information was hidden from the public. The AVRO tried, for instance, to present 

Antwoordman as a Dutch production, rather than an American one. The AVRO advertised the 

program for the first time in its magazine, De Radiobode, on November 12th, 1950. While the 

AVRO did mention in this announcement that the Answer Man-format already existed in several 

countries, like the US, the broadcaster did not mention that the program was produced in 

association with another organization.147 Moreover, in the radio broadcasting guide of the 

magazine, the title of the program was not followed by a comment on the contents of the 

program.148  

After the ECA’s involvement in the show became public, the newspapers also commented 

on this aspect. In the the Volkskrant’s publication on the ECA’s involvement on August 11th, 1951, 

the newspaper stated that the AVRO gave the impression that Antwoordman was its own 

production “by handing over their own announcer (Netty Rosenfeld),” while the one behind the 

answer-man was “in short Washington, or to stay closer at home Paris”.149 Parool argued the 

answer-man was “a figure commissioned by the ECA”.150 Even though the AVRO carried the 

responsibility for the information broadcast in Antwoordman, the listener was deceived and 

unconsciously listened to American-sanctioned information. The comments by these newspapers 

suggest that this covert aspect blurred the boundary between American and Dutch information. In 

that sense, Antwoordman seems to be a form of gray propaganda.   

The AVRO did, however, acknowledge its partnership with a US body of government for 

a different show. Onze Amerikaanse Buren was broadcast by the AVRO between 1950 and 1956, 

which overlaps with the time period in which Antwoordman was broadcast. These programs have 

been mentioned together in scholarly literature on American public diplomacy as an instance of 

 
147 “Vraag het de “Antwoord-Man,” de man ,die alles weet,” De Radiobode, November 15th, 1950, 6. 
148 “Dinsdag 21 november: Hilversum II 298,” De Radiobode, November 15th, 1950, 19,  Het Nederlands Instituut 

voor Beeld en Geluid. 
149 “De Antwoordman: politieke reclamestunt van de Amerikanen,” De Volkskrant, August 11th, 1951, 1. 
150 “Koekoeksei in de Politiek: kritiek op uitzending van “Antwoordman,” Het Parool, August 11th, 1951, 3, 

Delpher Online Archive, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010830781:mpeg21:p003 (Accessed January 

2nd, 2022). 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010830781:mpeg21:p003


B . C .  O o s t   P a g e  | 39 

 

American radio broadcasting in the Netherlands.151 This show used a similar question-answer 

feature, including a Dutch actress who read the questions and an answer-man.152 In the 

advertisement in the Radiobode which introduced Onze Amerkaanse Buren to the AVRO’s 

members, Mrs. Eleanor Templeton of the US embassy in The Hague expressed her wish that “the 

Dutch and the Americans will get to know each other at least as good as they know their own 

neighbors”.153 In contrast to the announcements for Antwoordman, the source behind Onze 

Amerikaanse Buren was transparent.  

In the instance of Onze Amerikaanse Buren, the AVRO acknowledged its affiliation with 

the United States Information Service (USIS). The advertisement mentions that the answers will 

be given with the support of the USIS. Furthermore, each time the program featured in the 

Radiobode, it stated that the program was “prepared in cooperation with the United States 

Information Service of the American embassy in The Hague”.154 In his chapter on the American 

publicity campaigns and propaganda in the Netherlands during the 1950s, Floribert Baudet 

wonders why Onze Amerikaanse Buren did not end the same way as Antwoordman. The answer 

to this is perhaps that the sources of information, in this case, are clear, and while the information 

that was broadcast served a political purpose, the listener at least knew whose perspective it was. 

In that sense, Onze Amerikaanse Buren can be described as white propaganda, rather than gray. 

The continuation of this program, as opposed to Antwoordman, also shows that propaganda 

in itself was not problematic in the Netherlands. Because there was no secrecy surrounding Onze 

Amerikaanse Buren, there was nothing that could be revealed about the program. The continuation 

perhaps demonstrates that the notion of the American government in the Netherlands that the 

Dutch aversion of propaganda obligated them to engage in covert propaganda was flawed. 

According to the Volkskrant, the Dutch public was, for instance, not necessarily against the 

promotion of the Marshall Plan.155 On the contrary, in the eyes of the Volkskrant, the US 

government only deserved praise and gratitude for its efforts. It was the secrecy that mainly 

frustrated the Dutch government and press.           

 
151 Both in Snyder “Domesticity, Rearmament and limits of US Diplomacy in the Netherlands,” 67, and Floribert 

Baudet’s “De strijd om de hearts and minds,” 49, the two radio shows are examined in the same line of 

argumentation. 
152 “Onze Amerikaanse Buren,” De Radiobode, October 15th, 1950, 9.  
153 “Onze Amerikaanse Buren,” De Radiobode, October 15th, 1950, 9. 
154 “Dinsdag 21 november: Hilversum II 298,” De Radiobode, November 15th, 1950, 19. 
155 “Ten Geleide Weg: De bekende weg,” De Volkskrant, August 11th, 1951, 6. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 40 

 

3.3 Why so secret? 

It is significant that the ECA engaged in covert operations. Unlike the CIA, the ECA was not an 

organization immersed in secrecy and chicanery. The CIA had been established to enact in secrecy 

and covert operations in order to protect the security and the interests of the US The workings of 

the CIA often remained a secret for years after they occurred. It was, for instance, not until 1968 

that Ramparts, a left-wing political and literary magazine, revealed that the CIA channeled funds 

to civilian organizations. And after further examination, it appeared that the CIA covertly funded 

RFE and RL through respectively the National Committee for a Free Europe and Free Europe 

Committee.156  

The ECA, however, was a temporary organization that was tasked with the coordination 

and execution of the ERP. Its responsibilities and goals were not a secret, neither were many of 

the publicity campaigns. The ECA engaged in public diplomacy, which is not necessarily a covert 

operation. It was also no secret that the ECA worked with the press agencies of many countries to 

inform the European publics. The Dutch liberal newspaper Algemeen Handelsblad, for instance, 

argued in response to Antwoordman-affair, that “it is well-known that editor’s offices are snowed 

under with articles and news items both from foreign press services and foreign governmental 

information services,” to continue that “it is up to the responsible editors to avail themselves of 

these services or not”.157 Furthermore, Vogt responded to questions of Het Parool that “the 

editorial office of the program rests at the AVRO and that no question passes which has not 

received the approval of the broadcasting association”.158 From this perspective, the AVRO carries 

the responsibility for what was being said in its airtime, not the ECA. This would, however, also 

be the case if Antwoordman had been funded and produced overtly by the ECA. 

 

3.3.1 Protecting the secrecy 

The ECA, nevertheless, went to great lengths to protect the secrecy of its involvement in 

Antwoordman. On July 30th, 1951, the director of the Bruce Chapman organization, Dan Morley, 

 
156 Mickelson, Sig (1983). America's Other Voice: the Story of Radio Free Europe and Radio Liberty. New York, 

NY: Praeger Publishers. ISBN 9780030632242, 126.; A. Ross Johnson, “Managing Media Influence Operations: 

Lessons from Radio Free Europe/Radio Liberty,” International Journal of Intelligence and Counterintelligence, 

31:4, 683. 
157 This article is cited in Kenyon Kilbon to Eugene Rachlis, August 20, 1951. Roosevelt Institute for American 

Studies, Middelburg, Dutch-American Diplomatic Correspondence, 1784-1973, Reel 7, Box 10, inv. No. 466. 
158 “AVRO krijgt niets voor “Antwoordman,” Het Parool, August 13th, 1951, 3, Delpher Online Archive,  

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010830782:mpeg21:p003 (Accessed November 28th, 2021). 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010830782:mpeg21:p003


B . C .  O o s t   P a g e  | 41 

 

wrote to Joop Lücker, who was the editor in chief of the Volkskrant. This was twelve days before 

the Volkskrant published its article on Antwoordman. Morley states that an editor of the 

Volkskrant, Henry C. Faas, came by his office in Paris that day because he wanted to do a story on 

the Bruce Chapman organization and the international aspect of the Answer Man programs. In this 

letter, Morley tried to convince Lücker not to publish the story on the program. This seems to 

oppose what historian Floribert Baudet presented in his commentary on the program, as it was not 

USIS but the Bruce Chapman organization that reached out to the Volkskrant.159 The article posed 

a serious problem for the organization and the ECA, as they had both consciously tried for a long 

time to keep their involvement away from the public.160 

From this letter, the motivations of both the ECA and the Bruce Chapman organization 

become clear. Because the Bruce Chapman organization in Paris was commissioned by the ECA 

to provide the answers to the questions and produce the ECA-related questions for the Answer 

Man programs in Europe, it was also in its interest that the ECA’s affiliation with the program did 

not become public. Morley describes the relationship between his organization and the ECA, by 

arguing that his organization “[…] deals with the truth and in the truth alone,” while emphasizing 

that the truth about “[…] the help that is being offered to the people of Europe by the United States 

through the Marshall Plan” receives somewhat more attention in Antwoordman.161  

The letter also illuminates the ECA’s motivations to hide its connection with the AVRO. 

Morley cites his correspondence with Kenyon Kilbon, an American information officer at the ECA 

mission office in The Hague. According to Morley, his office asked Kilbon “not too long ago” if 

it would be a good idea to generate more attention of the press for Antwoordman. Kilbon responded 

dismissively because he did not want to “[…] publish the fact that ECA has any connection with 

this program,” to then argue that “it would be extremely difficult to avoid some publicity about 

this connection if we were to secure wider newspaper publicity”.162 Kilbon thus wanted to avoid 

any publicity on the program because he feared the backlash that would appear if this covert 

relationship were to be disclosed.  

 
159 Baudet, 48. 
160 Dan Morley to Joop Lücker, July 30th, 1951, Roosevelt Institute for American Studies, Middelburg, Dutch-

American Diplomatic Correspondence, 1784-1973, Reel 7, Box 10, inv. No. 466. 
161 Dan Morley to Joop Lücker, July 30th 1951, Roosevelt Institute for American Studies (RIAS). 
162 Dan Morley to Joop Lücker, July 30th 1951, RIAS. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 42 

 

Perhaps, Dan Morley counted on the state-private network between the ECA, the 

Persdienst, and the Dutch press, to comply with the wishes of the Bruce Chapman organization.  

As mentioned in the previous chapter, the Dutch press was rather cooperative towards the ECA 

and frequently printed stories that reflected positively on the Marshall Plan. Morley summarizes 

his argument by stating that they were “[…] endeavoring to do constructive propaganda to help 

the people of Europe. Publicity would be most destructive to our aims”.163 In this case, however, 

Lücker denied Morley’s request and continued printing the story. 

 The ECA’s decision to fund and produce Antwoordman covertly in the first place was 

rather common in its public diplomacy campaigns in the early 1950s. Themes like rearmament and 

anti-Communism became more prominent from 1950 due to international developments, like the 

outbreak of the Korean War in June 1950 and the rise of the extremely anti-Communist sentiments 

in the American government through senator Joseph McCarthy. The American policy makers in 

the Netherlands, however, believed there was a common aversion to strong political and anti-

communist language in the Netherlands.164 Indeed, the Persdienst noticed in July 1950, that the 

Dutch public opinion did not respond well to the Cold War narrative in Marshall Plan public 

diplomacy.165 The American embassy, State Department, and ECA also knew that Dutch radio 

broadcasters dismissed any material that looked like propaganda.166 To avoid a negative reaction 

from the Dutch population to the public diplomacy campaigns, the ECA’s policy makers in Paris 

decided to use a more clandestine approach in the Netherlands. They essentially believed the 

credibility of their public diplomacy campaign would benefit more from a covert approach than 

from publicly sponsoring projects. The ECA, for instance, was not credited in the films it produced, 

while it wanted to maintain its hold on the contents of such films.167 This way, gray propaganda 

was a way for the Americans to spread their message in the Netherlands.  

Antwoordman could well be one of more instances in which the ECA scripted a broadcast, 

which a Dutch broadcast network then aired. Coulter D. Huyler, an ECA information officer in 

The Hague, mentioned in a memorandum to the Office of Special Relations in Paris on April 11th, 

1949, that the VARA aired a half-an-hour broadcast on the Marshall Plan. According to Huyler, 

 
163 Dan Morley to Joop Lücker, July 30th 1951, RIAS. 
164 Baudet, 47. 
165 Van der Hoeven, 118. 
166 Snyder, 67; Baudet, 47. 
167 Baudet, 47. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 43 

 

this broadcast was “[…] based on a script prepared by the ECA Information Office”.168 Although 

it is not clear whether the VARA literally aired the script, it does show that there are more instances 

in which Dutch broadcasters used American-made scripts. Future research is necessary to examine 

other examples of such broadcasts to further understand the relationship between Dutch radio and 

the ECA.  

 

3.4 The aftermath of Antwoordman 

The response of the Dutch press and government to the Volkskrant’s publication does reinforce 

the notion that the Dutch strongly renounced the use of covert American propaganda in the 

Netherlands. The Dutch press castigated the allegedly hidden American propaganda of 

Antwoordman in the Netherlands. The editorial of the Volkskrant argued on August 11, 1951, that 

it was “not in the least pleasant to experience that for a long time a foreign nation was able to make 

propaganda via Hilversum under the Dutch flag,” to later continue that “the Parisian questions 

[scripted by the Bruce Chapman organization for the ECA] are the political cuckoo eggs in the 

nest of national curiosities”.169 The communist paper De Waarheid asked on August 13th, 1951, 

“how is it possible, you might wonder, that a foreign entity can simply seize our microphone and 

microphones abroad to make this propaganda?”170 The covert aspect of Antwoordman was at the 

heart of the criticism at the time. When a reader of the Volkskrant responded to the article on 

August 18th and downplayed the importance of the alleged propaganda in Antwoordman, the 

editors responded that their publication was aimed at “the sneaky way in which this popular radio 

show (only established for that one goal) existed”.171 It thus was the covert nature of Antwoordman 

that was at the heart of the Dutch frustrations. 

While the Persdienst disliked and condemned the idea that it was surpassed by the ECA in 

its publicity campaigns and secretly used its own network with local actors, the main source of 

 
168 Coulter D. Huyler, Jr. to AI Friendly, Chief, OSR European Information, April 11 th, 1949, Roosevelt Institute for 

American Studies, Middelburg, Dutch-American Diplomatic Correspondence, 1784-1973, Reel 7, Box 1, inv. No. 

114.  
169 “Ten Geleide Weg: De bekende weg,” De Volkskrant, August 11th, 1951, 6. 
170 “De Antwoordman van de AVRO is een Amerikaan,” De Waarheid, August 13th, 1951, 3. 
171 “Geachte redactie,” De Volkskrant, August 18th, 1951, 6, Delpher Online Archive,  

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843044:mpeg21:p006 (Accessed November 28th, 2021); In Dutch, 

the Volkskrant used the word “slinks” to describe the conduct of the ECA regarding Antwoordman. There are 

various English translations of the word, such as “devious,” “dishonest,” “deceitful,” and “insidious”. I chose the 

word “sneaky” because I believe it covers some of the connotations involved. 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843044:mpeg21:p006


B . C .  O o s t   P a g e  | 44 

 

frustration for the Dutch press agency also appears to have been that it was done covertly. The 

director of the Persdienst, Hoogwater, focused in his report to Hirschfeld on August 13th, 1951, 

particularly on the identity of the answer-man in the program. Throughout the program itself, the 

answer-man did not want to reveal his identity and remained undisclosed. The Volkskrant revealed 

his identity, and the answer-man appeared to be Ven Schadd, a former employee of the radio 

department of the Dutch information service.172 Hoogwater argued in this report to Hirschfeld that 

the mystery surrounding the answer-man added to the public’s distrust regarding the program and 

the Marshall Plan public diplomacy campaign in general. Hoogwater also stated that he 

communicated some time earlier to Joseph Carter, an information officer of the ECA mission in 

The Hague, about Antwoordman. Hoogwater emphasized to Carter “in particular […] the, in my 

opinion completely erroneous fact, that Answerman remained anonymous. This man’s letters were 

signed by a completely unreadable signature”.173 According to Hoogwater, the anonymity of the 

answer-man was counterproductive. Many information services of companies and institutions did 

not want to cooperate with the program because the identity of the answer-man was a mystery.174  

What made the Antwoordman-affair even more damaging for the Marshall Plan publicity 

campaigns in the Netherlands, was that could have fed already existing skepticism in the Dutch 

public. According to the communication between Eugene Rachlis, an ECA information officer in 

The Hague, to Roscue Drummond, director of the information department at the Office of the 

Special Representative in Paris, back in December 1949, this distrust was not a new phenomenon. 

In Rachlis’ report, he stated that they were “in a fairly difficult period of Dutch-American relations. 

It is sometime the Dutch view that the US gives with one hand and takes with the other”.175 This 

general distrust towards US intentions in the Netherlands did not fade away. In a letter that  

Hoogwater sent to Hirschfeld on August 23rd, 1951, in the midst of the Antwoordman-affair, the 

Persdienst director mentions that in the previous months “a mounting criticism” was noticeable 

with regards to the economic and information campaigns of the US government.176 With such anti-

 
172 “De Antwoordman: politieke reclamestunt van de Amerikanen,” De Volkskrant.  
173 J.H.W. Hoogwater to H.M. Hirschfeld, August 13th, 1951, Dutch National Archive, the Hague, Code-Archief 

Ministerie van Buitenlandse Zaken 1945-1954, inv. No. 23056. 
174 J.H.W. Hoogwater to H.M. Hirschfeld, August 13th, 1951, Dutch National Archive. 
175 Eugene Rachlis to Roscoe Drummond, December 15th, 1949. Roosevelt Institute for American Studies, 

Middelburg, Dutch-American Diplomatic Correspondence, 1784-1973, Reel 7, Box 1, inv. No. 114. 
176 J.H.W. Hoogwater to H.M. Hirschfeld, August 23rd, 1951, Dutch National Archive, the Hague, Code-Archief 

Ministerie van Buitenlandse Zaken 1945-1954, inv. No. 23056. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 45 

 

American sentiments in Dutch society at the time, the Antwoordman-affair may have further 

impaired the public diplomacy efforts of the Dutch and American governments. 

The case of Antwoordman, however, also exemplifies the relationship between the Dutch 

press and Marshall Plan public diplomacy is not as straightforward as it seems. While it was clear 

for the Americans that the Dutch scolded anything that looked like propaganda to them, the press 

did actively participate in generating publicity for the ERP.177 The Dutch press, for instance, 

frequently printed press releases by the ECA and Persdienst and reported on the Marshall Plan 

without much criticism.178 The efforts of the USIA, for instance, to use Dutch radio were more 

constrained by the role of radio in the Dutch verzuiling of society than the lack of cooperation.179  

The whole scandal surrounding the Volkskrant’s publication on Antwoordman also carries 

a sense of irony. From their own experience, the ECA believed that a large-scale publicity 

campaign with a clear anti-communist message would not work in the Netherlands, and therefore 

changed their message.180 Because the Dutch also loathed what they perceived as propaganda, the 

ECA decided to work more clandestinely and refrained from putting its name under many ECA 

productions.181 It was, however, precisely this ambiguity of the source that startled both the 

Persdienst and the Dutch press. The editorial of the Volkskrant also touched upon this, by arguing 

that if the ECA would have used the Antwoordman’s fifteen minutes of airtime to openly promote 

American interests, this would have been a different story.182 The irony is that because the ECA 

did not want to get involved publicly, productions like Antwoordman only looked more like covert 

propaganda. 

 

Conclusion 

In conclusion, this chapter shows Antwoordman was an instance of gray propaganda by the 

American Marshall Plan organization, ECA. From the outset of the program, the Dutch broadcaster 

AVRO did not acknowledge that the ECA funded the program and produced it via the Bruce 

 
177 Van der Eng, 115; De Vries, 45. 
178 Inklaar, 27. 
179 Snyder, 68; According to Snyder, the pillarization of Dutch society made it difficult for American information 

officers in the Netherlands to reach all parts of Dutch Society. Each newspaper or broadcaster had a specific target 

audience, based on religious beliefs or political preferences. The Americans, therefore, could not reach and convince 

the Dutch public efficiently. 
180 Baudet, 47. 
181 Baudet, 47. 
182 “Ten Geleide Weg: De bekende weg,” De Volkskrant. 



B . C .  O o s t   P a g e  | 46 

 

Chapman organization. The AVRO did make public its affiliation with USIS for another show, 

Onze Amerikaanse Buren, which also broadcast during the period when Antwoordman aired. The 

notion that Antwoordman ended in a scandal, while Onze Amerikaanse Buren continued until 1956, 

implies that American propaganda in the Netherlands only became problematic when done 

covertly. The ECA used the covert strategy because it believed the Dutch public opinion would 

reflect badly on public diplomacy from the US However, as the aftermath of Antwoordman shows, 

it was precisely the secrecy that startled the Dutch press and government.  

  



B . C .  O o s t   P a g e  | 47 

 

Conclusion 

This thesis focused on the role of the Dutch radio program Antwoordman as part of the Marshall 

Plan public diplomacy campaign in the Netherlands. This program, which aired from November 

1950 until October 1951, was officially broadcasted by the Dutch broadcaster AVRO. However, 

the Dutch newspaper De Volkskrant revealed on August 11th, 1951, that the program was 

sponsored and commissioned by the Economic Cooperation Administration (ECA). Because of 

the backlash in the Dutch press, the ECA decided to withdraw from the program in August, after 

which the AVRO continued broadcasting the program until October 1951. While there has been 

substantial scholarly attention to both the public diplomacy that came with the Marshall Plan and 

the role of radio within the American public diplomacy apparatus, the use of radio in the 

Netherlands has remained rather understudied. This thesis, therefore, sought to fill this research 

gap by posing the question of how Antwoordman fits in the American and Dutch diplomacy 

campaigns for the Marshall Plan in the Netherlands.  

In chapter 1, I mapped the origins of the Marshall Plan public diplomacy campaigns in the 

Netherlands. From the Dutch side, the Dutch press agency from the Ministry of Economic Affairs, 

the Persdienst, was responsible for the publicity of the Marshall aid. From the American side, it 

was mainly the ECA that was responsible for the publicity of the Marshall Plan. From the 

beginning, both organizations differed in their approach to public diplomacy. While the ECA 

preferred a comprehensive and vigorous campaign, in which all available media were utilized to 

inform and persuade the Dutch public, the Persdienst feared this would impact the credibility of 

the campaign and thus distance the public from the Marshall Plan. Despite the Dutch resistance 

against the American public diplomacy methods, the nature of the campaigns did change over 

time. Especially from 1950 on, when the Korean War broke out and American anti-Communist 

sentiments started to play a bigger role in public diplomacy, the Dutch and American publicity 

campaign in the Netherlands became more extensive. While Dutch radio before 1950 was mainly 

used for event-coverage and the news, from the 1950s more Marshall Plan-related programs 

featured, like hoorspelen (radio plays), documentaries, and informative programs. The AVRO 

programs Antwoordman and, to a lesser extent, Onze Amerikaanse Buren, may be a result of these 

developments in Marshall Plan public diplomacy. 

Chapter 2 dealt with the nature of the cooperation between the AVRO and the ECA in the 

production of Antwoordman. In this chapter, I argued that Antwoordman was part of the state-



B . C .  O o s t   P a g e  | 48 

 

private network that the US utilized in the early Cold War. By using local actors, like journalists, 

citizens, and artists, the ECA could more directly implement its policies, as it did not need to 

consider the Persdienst’s wishes. In the case of Antwoordman, it seems that the ECA worked with 

the AVRO because this broadcaster was relatively neutral in the pillarized landscape of Dutch 

media. The state-private network between the ECA and the AVRO, however, limited the control 

that the ECA had over the content of the Antwoordman broadcasts. The cooperation also shows 

that the AVRO consciously worked together with the ECA because this would further its own 

interests. For the Persdienst, this cooperation was problematic as the ECA did not have to consult 

the Dutch for the best method of communication to the Dutch public. In the eyes of the Dutch press 

agency, the American approach to public diplomacy in the case of Antwoordman was 

counterproductive and only contributed to already growing anti-American sentiments in the 

Netherlands. 

Chapter 3 dealt with the reasoning behind ECA’s covert involvement in Antwoordman. 

First, I argued that Antwoordman was an instance of gray propaganda because of the secrecy of 

the ECA’s sponsorship and the ambiguity of the source of information. The fact that Onze 

Amerikaanse Buren, a program in which the affiliation between the AVRO and USIS was overt, 

continued broadcasting until 1956, while Antwoordman ended in a scandal, perhaps indicates that 

propaganda in itself was not problematic for the Dutch public. Second, I argued that the reason 

why the ECA decided to sponsor Antwoordman covertly was perhaps because the message that 

was to be spread in American public diplomacy carried a political and Cold War-related narrative, 

something that the Dutch population generally did respond well to. In order to prevent an adverse 

reaction from the Dutch to the ECA’s efforts, the ECA decided to sponsor and produce publicity 

features, like Antwoordman, clandestinely. Third, I argued that it was precisely this covert 

approach which startled the Dutch press and government. The reaction of the Dutch press, 

however, also signifies their ambivalent stance towards American public diplomacy. While they 

scorned the AVRO’s secret cooperation with the ECA, newspapers and magazines also eagerly 

printed Dutch and American press releases on the Marshall aid. 

In conclusion, Antwoordman was a program that was at the heart of the American and 

Dutch efforts to promote the Marshall Plan and the US in general in the Netherlands. Not just 

because it upholds the notion that these publicity campaigns were carried out by both public and 

private actors on both sides but also because the scandal surrounding Antwoordman touched upon 



B . C .  O o s t   P a g e  | 49 

 

the various frustrations that the Dutch government and press had with the American approach to 

public diplomacy in the Netherlands. The main reason the credibility of American public 

diplomacy in the Netherlands was damaged was not necessarily because the ECA engaged in 

propaganda but because it was done covertly. 

 

Limitations and further research 

The limitations of this research, both due to the scope of this thesis and the sometimes limited 

availability of primary sources, should inspire further research. While this thesis focuses on the 

radio show Antwoordman, I could not find any recordings of the program in the Dutch Instituut 

voor Beeld & Geluid. I could thus not use any of Antwoordman’s broadcasts, which could have 

provided significant insights in the ways in which the ECA promoted the Marshall Plan and the 

US, in general. Future research should again aim to find and examine these broadcasts. Moreover, 

future research on Antwoordman should strive to locate the agreement between the ECA and 

AVRO, which may further illuminate both the relationship between the two organizations and the 

motivations to keep the ECA’s sponsorship of the program a secret.  

Another limitation to this thesis was that I could find very little information on the other 

European versions of the Answer Man program. While this thesis has tried to put Antwoordman 

in the context of Marshall Plan public diplomacy in the Netherlands, it did not include insights 

from the other European versions of the program. Future research should strive to incorporate 

information about the other Answer Man programs because this could, for instance, provide new 

insights into how the ECA adjusted the program for country-specific audiences. Research on the 

other programs could also further contextualize the ECA’s decision to sponsor Antwoordman 

covertly in the Netherlands, while, for instance, broadcast Answer Man in Germany via an 

American station.  

What also came to light in this thesis was that Antwoordman is likely not to be the only 

instance of American covert sponsorship in the realm of Marshall Plan public diplomacy. If future 

research could further investigate this, perhaps a broader framework of covert partnership between 

US government bodies and Dutch broadcasting networks can be developed. To conclude this 

thesis, I would like to express the hope that this study was only the beginning of a new academic 

interest in Antwoordman and Dutch radio broadcasting in the Cold War.  

  



B . C .  O o s t   P a g e  | 50 

 

List of used abbreviations 
 

AVRO  –  Algemene Vereniging Radio Omroep 

ECA   –  European Cooperation Agency 

ERP   –  European Recovery Program 

CIA   –  Central Intelligence Agency 

OSR   –  Office of the Special Representative 

OEEC   –  Organization for European Economic Cooperation 

RFE   –  Radio Free Europe 

RL   –  Radio Liberty 

US   –  United States of America 

USIS   – United States Information Service 

WWII   –  World War II   



B . C .  O o s t   P a g e  | 51 

 

Bibliography 

Secondary Sources 

Baudet, Floribert. “De Strijd Om De Hearts and Minds: Amerikaanse Voorlichting en Propaganda 

in De Jaren Vijftig.” Essay. In De Amerikaanse Ambassade in Den Haag: Een Blik Achter 

De Schermen Van De Amerikaans-Nederlandse Betrekkingen, edited by Duco Hellema and 

Giles Scott-Smith, 41–51. Amsterdam: Boom, 2016.  

Belmonte, Laura A. Selling the American Way US Propaganda and the Cold War. Philadelphia: 

University of Pennsylvania Press, 2010.  

Bloemendal, Albertine. Reframing the Diplomat: Ernst Van Der Beugel and the Cold War Atlantic 

Community. Boston: BRILL, 2018.  

Brown, John. “Public Diplomacy & Propaganda: Their Differences.” American Diplomacy, 

September 2008. https://americandiplomacy.web.unc.edu/2008/09/public-diplomacy-

propaganda-their-differences/.  

De Vries, Tity. “'Een Brede Verspreiding Van De Berichtgeving Is Wenselijk': Publiciteit Rond 

De Marshall-Hulp Als Overheidsvoorlichting Nieuwe Stijl.” Essay. In Van Strohalm Tot 

Strategie: Het Marshall-Plan in Perspectief, edited by Richard T. Griffiths, Peter A. 

Scherardus, Gerard J. Telgenkamp, and Laurien W. M. Timmermans. Assen: Van Gorcum, 

1997.  

DeVos, Ton Pieter. “A Field Study in the Effectiveness of the United States Information Service 

in the Netherlands.” Dissertation, University of Oklahoma, 1961.  

Dijk, Jos van. Ondanks Hun Dappere Rol in Het Verzet...: Het Isolement Van Nederlandse 

Communisten in De Koude Oorlog. Soesterberg: Aspekt, 2016.  

Dixon, Anne M. “The European Recovery Program.” George C. Marshall Foundation. Accessed 

January 14, 2022. https://www.marshallfoundation.org/marshall/the-marshall-

plan/foreign-assistance-act-1948/the-european-recovery-program.  

Dunning, John. On the Air: The Encyclopedia of Old-Time Radio. New York: Oxford University 

Press, 1998.  

Ellwood, David. “The Propaganda of the Marshall Plan in Italy in a Cold War 

 Context.” Intelligence & National Security 18, no. 2 (2003): 225–36. 

Fritsche, Maria. The American Marshall Plan Film Campaign and the Europeans: A Captivated 

Audience? London: Bloomsbury Academic, 2018.  



B . C .  O o s t   P a g e  | 52 

 

Geremek, Bronislaw. Essay. In The Marshall Plan Lessons Learned for the 21st Century, edited 

by Eliot Sorel and Pier Carlo Padoan, 43–50. Paris: OECD, 2008.  

Griffiths, Richard T. “Het Jaar 1947.” Essay. In Van Strohalm Tot Strategie: Het Marshall-Plan 

in Perspectief, edited by Richard T. Griffiths, Peter A. Schrerardus, Gerard J. Telgenkamp, 

and Laurien W. M. Timmermans, 5–16. Assen: Van Gorcum, 1997.  

Guth, David W. “Black, White, and Shades of Gray: The Sixty-Year Debate over Propaganda 

versus Public Diplomacy.” Journal of Promotion Management 14, no. 3-4 (2009): 309–25. 

https://doi.org/10.1080/10496490802624083.  

Hoeven Pien van der. Hoed Af Voor Marshall: De Marshall-Hulp Aan Nederland 1947-1952. 

Amsterdam: Bert Bakker, 1997.  

Holm, Michael. The Marshall Plan: A New Deal for Europe. New York: Routledge, Taylor & 

Francis Group, 2017.  

Inklaar, Frank. “Van Amerika Geleerd: Marshall-Hulp En Kennisimport in Nederland.” 

Dissertation, Sdu Uitgevers, 1997.  

Johnson, A. Ross. “Managing Media Influence Operations: Lessons from Radio Free 

Europe/Radio Liberty.” International Journal of Intelligence and CounterIntelligence 31, 

no. 4 (2018): 681–701. https://doi.org/10.1080/08850607.2018.1488498.  

Johnson, A. Ross. Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years and Beyond. Washington, 

D.C.: Woodrow Wilson Center Press, 2010.  

Jowett, Garth, and Victoria O'Donnell. Propaganda & Persuasion. 3rd ed. Thousand Oaks, CA: 

SAGE Publications, Inc., 2006.  

Kroes, Rob. “Het Marshall-Plan En Wij: Economische, Politieke En Culturele Bedoelingen.” 

Essay. In Van Strohalm Tot Strategie: Het Marshall-Plan in Perspectief, edited by Richard 

T. Griffiths, Peter A. Schrerardus, Gerard J. Telgenkamp, and Laurien W. M. Timmermans, 

38–48. Assen: Van Gorcum, 1997.  

Lucas, W. Scott. “Beyond Freedom, Beyond Control: Approaches to Culture and the State-Private 

Network in the Cold War.” Chapter. In The Cold War in Western Europe 1945-1960, edited 

by Hans Krabbendam and Giles Scott-Smith, 15–40. London: Frank Cass, 2003.  

Mickelson, Sig. America's Other Voice: The Story of Radio Free Europe and Radio Liberty. New 

York: Praeger, 1983.  



B . C .  O o s t   P a g e  | 53 

 

Nye, Joseph S. “Public Diplomacy and Soft Power.” The Annals of the American Academy of 

 Political and Social Science 616 (2008): 94–109. 

 http://www.jstor.org/stable/25097996. 

Parmar, Inderjeet. “Conceptualizing the State-Private Network in American Foreign Policy.” 

 Essay. In The US Government, Citizen Groups and the Cold War: The State-Private 

 Network, edited by Helen Laville and Hugh Wilford, 13–28. London: Routledge, 2006.  

Puddington, Arch. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and 

 Radio Liberty. Lexington, KY: The University Press of Kentucky, 2003.  

Rawnsley, Gary D. “The Campaign of Truth: a Populist Propaganda.” Chapter. In Cold-War 

 Propaganda in the 1950s, edited by Gary D. Rawnsley, 31–46. Houndmills, Basingstoke, 

 Hampshire: Macmillan Press, 1999.  

Reynolds, David. “Probing the Cold War Narrative since 1945: The Case of Western Europe.” 

 Essay. In The Cold War: Historiography, Memory, Representation, edited by Konrad 

 Jarausch, Christian F. Ostermann, and Andreas Etges, 67–82. Berlin: De Gruyter 

 Oldenbourg, 2018.  

Rider, Toby C. Cold War Games: Propaganda, the Olympics, and US Foreign Policy. Urbana etc.: 

 University of Illinois Press, 2016.  

Roza, Mathilde. “Educating the Nation: Jo Spier, Dutch National Identity, and the Marshall Plan 

in the Netherlands.” Chapter. In Politics and Cultures of Liberation: Media, Memory, and 

Projections of Democracy, edited by Frank Mehring, Hans Bak, and Mathilde Roza, 39–

64. Brill, 2018.  

Risso, Linda. “Radio Wars: Broadcasting in the Cold War.” Cold War History 13, no. 2  (2013): 

 145–52. https://doi.org/10.1080/14682745.2012.757134. 

Scott-Smith, Giles, and Hans Krabbendam. “Introduction: Boundaries of Freedom.” Chapter. In 

The Cultural Cold War in Western Europe: 1945-1960: Special Issue, edited by Giles 

Scott-Smith and Hans Krabbendam, 1–11. London: Cass, 2003.  

Sleijpen, Ger. “60 Jaar Televisie in Nederland.” Centraal Bureau voor de Statistiek. Centraal 

Bureau voor de Statistiek, December 3, 2008. https://www.cbs.nl/nl-

nl/nieuws/2008/49/60-jaar-televisie-in-nederland.  

http://www.jstor.org/stable/25097996
https://doi.org/10.1080/14682745.2012.757134


B . C .  O o s t   P a g e  | 54 

 

Snyder, David J. “Domesticity, Rearmament, and the Limits of US Public Diplomacy in the 

Netherlands during the Early Cold War.” Journal of Cold War Studies 15, no. 3 (2013): 

47–75. https://doi.org/10.1162/jcws_a_00370.  

Stauffer, David H., Ralph R. Goodwin, Marvin W. Kranz, Howard McGaw Smyth, Frederick 

Aandahl, and Charles S. Sampson, eds. “Index: Document 469.” In Foreign Relations of 

the United States, 1948, Volume III, Western Europe Press Release, 765–69. Department 

of State, 1975.  

“The ‘Marshall Plan’ Speech at Harvard University, 5 June 1947.” OECD. Organisation for 

Economic Co-operation and Development. Accessed November 28th, 2021. 

https://www.oecd.org/general/themarshallplanspeechatharvarduniversity5june1947.htm.  

Thomas, Damion L. Globetrotting: African American Athletes and Cold War Politics. Urbana, IL: 

University of Illinois Press, 2017.  

Van Cassel, Elke. “The Reporter Magazine and The Cold War.” Chapter. In The US Government, 

Citizen Groups and the Cold War: The State-Private Network, edited by Helen Laville and 

Hugh Wilford, 116–40. London: Routledge, 2012.  

Van der Eng, Pierre. De Marshall-Hulp: Een Perspectief Voor Nederland, 1947-1953. De Haan, 

1987.  

Wasburn, Philo C. Broadcasting Propaganda: International Radio Broadcasting and the 

Construction of Political Reality. Praeger, 1993.  

 

Primary Sources 

“Antwoordman.” De Radiobode. August 26th, 1951. Het Nederlands Instituut voor Beeld en 

 Geluid. 

“Antwoordman: Politiek van Amerika?” Het Vaderland. August 11th, 1951. Delpher Online 

 Archive. https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000846036:mpeg21:p00007 

 (Accessed January 10th, 2022). 

“AVRO krijgt niets voor “Antwoordman.” Het Parool. August 13th, 1951. Delpher Online 

 Archive.   

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010830782:mpeg21:p003 (Accessed 

 November 28th, 2021. 

https://doi.org/10.1162/jcws_a_00370
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000846036:mpeg21:p00007
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010830782:mpeg21:p003


B . C .  O o s t   P a g e  | 55 

 

“Binnen klein bestek: ongelukkige propganda.” Het Vaderland. August 13th, 1951. Delpher 

 Online Archive.

 https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000846037:mpeg21:p00001 (Accessed 

 January 6th, 2022).  

David H. Stauffer et al., eds.. “Index: Document 469.” in Foreign Relations of the United States, 

 1948, Volume III, Western Europe Press Release (Department of State, 1975). pp. 

 765-769, https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1948v03/d469. 

“De Antwoordman.” De Radiobode. October 7th, 1951. Het Nederlands Instituut voor Beeld 

 en Geluid. 

"De Antwoordman “AVRO heeft contract met ECA.” De Volkskrant. August 13th, 1951. Delpher 

 Online Archive, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843040:mpeg21:p001 

 (Accessed December 20th, 2021). 

“De Antwoordman: politieke reclamestunt van de Amerikanen.” De Volkskrant. August 11th, 

 1951.Delpher Online Archive,

 https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843039:mpeg21:p001 (Accessed 

 December 12th, 2021).  

“De Antwoordman van de AVRO is een Amerikaan.” De Waarheid. August 13th, 1951. Delpher 

 Online Archive. https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010852623:mpeg21:p003 

 (Accessed December 27th, 2021). 

 “Dinsdag 21 november: Hilversum II 298.” De Radiobode. November 15th, 1950. Het 

 Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. 

“Geachte redactie.” De Volkskrant. August 18th, 1951. Delpher Online Archive.  

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843044:mpeg21:p006 (Accessed 

 November 28th, 2021) 

“Koekoeksei in de Politiek: kritiek op uitzending van “Antwoordman.” Het Parool. August 11th, 

 1951. Delpher Online Archive. 

 https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010830781:mpeg21:p003 (Accessed 

 January 2nd, 2022). 

“Onze Amerikaanse Buren.” De Radiobode. October 15th, 1950. Het Nederlands Instituut 

 voor Beeld en Geluid. 

https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000846037:mpeg21:p00001
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843040:mpeg21:p001
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843039:mpeg21:p001
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010852623:mpeg21:p003
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843044:mpeg21:p006
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010830781:mpeg21:p003


B . C .  O o s t   P a g e  | 56 

 

“Radio: Indians, Snakes & Noah.” Time. March 5th, 1951. 

 http://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,805793,00.html (Accessed 

 December 8th, 2021). 

“Ten Geleide Weg: De bekende weg.” De Volkskrant. August 11th, 1951. Delpher Online 

 Archive. https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843039:mpeg21:p006 

 (Accessed December 12th, 2021). 

“The ‘Marshall Plan’ Speech at Harvard University, 5 June 1947.” OECD (Organization for 

 Economic Co- operation and Development). Accessed November 28th, 2021. 

 https://www.oecd.org/general/themarshallplanspeechatharvarduniversity5june1947.htm. 

“Vraag het de “Antwoord-Man,” de man, die alles weet.” De Radiobode. November 12th, 1950. 

 Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. 

 

Archives 

Roosevelt Institute for American Studies, Middelburg. 

Dutch-American Diplomatic Correspondence, 1784-1973. 

Dutch National Archive, The Hague. 

Code-Archief van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, 1945-1954 (2.05.117).  

http://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,805793,00.html
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010843039:mpeg21:p006

