Kennisdeling als instrument voor een flexibele en verbonden organisatie

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2015-08-20
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze thesis is onderzoek gedaan naar kennisdeling in de gemeente Arnhem. Vanuit de gemeente bestaat de behoefte om de mate van kennisdeling te vergroten, omdat zij te maken krijgt met steeds complexer wordende problematiek. Deze problematiek wordt onder andere veroorzaakt door de vernieuwde wijkenaanpak en de regievoerende rol van de gemeente ten opzichte van burgers. De rol van kennis wordt daarmee steeds belangrijker voor de gemeente. Daarom is onderzoek gedaan naar welke factoren kennisdeling beïnvloeden in de gemeente Arnhem. Zodat kan worden ingezet op het bevorderen van kennisdeling en kennis efficiënter kan worden gebruikt. Uit de theorie, voornamelijk voortkomend uit het literatuuroverzicht van Wang & Noe (2010), bleek dat er zeven factoren van invloed zijn op kennisdeling. Op organisatieniveau zijn dat organisatiestructuur, organisatiecultuur en managementsteun. Op teamniveau zijn het teamkenmerken en interpersoonlijke kenmerken. Op individueel niveau gaat het om bereidheid en motivatie om kennis te delen. Deze factoren zijn, door het gebruik van schalen en subschalen, getoetst in de gemeente Arnhem. Dat is gebeurd door gebruik te maken van een mixed method, bestaande uit een combinatie tussen een survey en semi-gestructureerde interviews. De verzamelde data uit de survey zijn geanalyseerd door een multivariate lineaire regressie. De resultaten uit de interviews zijn gestructureerd en gewaardeerd in codeerschema's. Uit de survey blijkt dat er verschil is tussen kennisdelingsgedrag binnen de afdeling en kennisdelingsgedrag buiten de afdeling in de gemeente Arnhem. In de multivariate regressie-analyses zijn daarom de uit de theorie gevonden factoren van kennisdeling getoetst op effect op kennisdeling binnen en kennisdeling buiten de afdeling. Ook bleek dat kennisdeling kan worden onderverdeeld in actieve en passieve kennisdeling. Passieve kennisdelers delen hun kennis reactief, als het hen wordt gevraagd. Actieve kennisdelers delen hun kennis proactief en gaan zelf ook zoek naar relevante kennis. Uit de multivariate regressie is gebleken dat maar een klein deel van het getoetste model van toepassing is op kennisdeling in de gemeente Arnhem. De mate van kennisdeling binnen de afdeling wordt beïnvloed door vier predictoren. De subschalen 'waardering voor kennis door collega's buiten de afdeling', 'de nieuwsgierigheid naar kennis van collega's', 'de mate waarin de professionele reputatie van een medewerker verbetert door kennisdeling' en 'de tijd die kennisdeling kost' hebben zwakke positieve effecten op kennisdeling binnen de afdeling. Kennisdeling buiten de afdeling wordt positief beïnvloed door 'de waardering van kennis door collega's buiten de afdeling' en 'de tijd die kennisdeling kost'. 'Het belang dat status speelt' heeft een zwak negatief effect op kennisdeling buiten de afdeling. In de interviews zijn de mechanismes achter deze resultaten blootgelegd. Daarbij is tot de conclusie gekomen dat tijd die kennisdeling kost niet in alle gevallen een positief effect op kennisdeling heeft. Ook kwam naar voren dat organisatiecultuur, interpersoonlijke kenmerken (waardering) en motivatie om kennis te delen de sterkste invloed hebben op kennisdeling, volgens de interviewees. Ook openheid en managementsteun bleken belangrijk te zijn voor kennisdelingsgedrag. Op basis van de gevonden resultaten wordt de gemeente Arnhem aangeraden om een kennisdelingsbeleid op te zetten op basis van de resultaten uit dit onderzoek, waarbij wordt ingezet op actieve kennisdeling. Daarmee kan de mate van kennisdeling worden vergroot, waarmee de veronderstelling is dat de gemeente Arnhem een meer verbonden en flexibele organisatie wordt.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen