Laat het mij zien en ik zal het retweeten.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-03-04
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Politici kiezen er steeds vaker voor om nieuwswaardige onderwerpen aan het publiek kenbaar te maken via berichten op Twitter (tweets). Zij hebben belang bij een groot bereik van hun tweets, omdat uit eerder onderzoek blijkt dat de zichtbaarheid van een politicus op Twitter invloed heeft op het aantal voorkeurstemmen. In dit onderzoek wordt het effect van het gebruik van afbeeldingen in tweets door Nederlandse politici op het bereik onderzocht. De hypothese is dat het gebruik van een afbeelding in een tweet zorgt voor een groter bereik dan een tweet zonder afbeelding. Daarnaast is het effect op het bereik van twee andere vaak gebruikte typen content in tweets onderzocht; het delen van een agenda-item en het gebruik van een statement. Van de twee huidige coalitiepartijen (VVD en PvdA) zijn er twintig politici geselecteerd waarvan totaal 1.000 tweets mee zijn genomen in dit onderzoek. Het bereik is gemeten aan de hand van het aantal retweets en favorieten. De resultaten laten zien dat een afbeelding het bereik van een tweet inderdaad vergroot. Ook laten de resultaten zien dat het bruik van statements een positieve invloed heeft op de grootte van het bereik. Tweets met een statement kregen zelfs vier keer meer retweets dan tweets zonder een statement. Bovendien bleek het effect van een statement op het bereik toe te nemen als daarnaast een afbeelding werd gebruikt. Naar aanleiding van deze resultaten wordt geconcludeerd dat politici het beste een statement en een afbeelding kunnen gebruiken in hun tweets om hun bereik te vergroten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren