Homofonie in de werkwoordspelling: hebben concurrerende vormen invloed op het leren spellen van werkwoorden?

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2015-08-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek is gekeken welke invloed frequentie heeft op de ontwikkelingsgang van de spelling van concurrerende werkwoordsvormen (van het type word – wordt; landen – landden) bij basisschoolleerlingen. Meer specifiek is onderzoek gedaan naar het verschil tussen homofone (gelijkklinkende) werkwoordsvormen, en werkwoordsvormen zonder homofone concurrent. Dit is onderzocht door werkwoordentoetsen te analyseren van basisschoolleerlingen uit de groepen 6, 7 en 8. Uit de resultaten is gebleken dat leerlingen meer fouten maken in werkwoordsvormen met een homofone concurrent, dan bij werkwoordsvormen zonder concurrent. Binnen de groep homofone werkwoorden werd een significant verschil gevonden tussen dominante vormen (hoogfrequent) en niet-dominante vormen (laagfrequent): de dominante vormen worden vaker goed gespeld dan niet-dominante vormen. Er is ook een verschil gevonden tussen de ontwikkelingsgangen van de verschillende werkwoordsvormen. De niet-dominante werkwoordsvormen worden aanvankelijk stukken minder vaak goed gespeld dan de dominante vormen en de vormen zonder concurrent. Toch stijgt het aantal goede antwoorden bij de niet-dominante werkwoordsvormen ieder jaar significant, een effect dat bij de dominante werkwoordsvormen en werkwoordsvormen zonder concurrent allerminst wordt gevonden: het aantal goede antwoorden in deze categorieën gaat juist achteruit in hogere leerjaren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren