Het effect van gedetailleerde instructies op de transportatie en identificatie binnen een verhaal.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-07-03
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Lezers kunnen betrokken raken bij een verhaal door zich de gebeurtenissen van het verhaal in te beelden, dit proces staat bekend als transportatie. Mental imagery is hier een onderdeel van. Daarnaast kunnen lezers betrokken raken door zich te identificeren met de hoofdpersonages uit het verhaal (Green & Brock, 2002; Hoeken, 2009; Kuijpers et al., 2014). De onderzoeksvragen luiden: In hoeverre hebben gedetailleerde instructies op het gebied van mental imagery invloed op de mate van transportatie? In hoeverre hebben gedetailleerde instructies op het gebied van mental imagery invloed op de mate van identificatie? Is er een verband te vinden tussen transportatie en identificatie? De antwoorden op deze vragen kunnen inzicht bieden in het proces dat een lezer doormaakt bij het lezen van een verhaal. Aan de hand van de resultaten kan worden geconcludeerd dat de gedetailleerde instructie effect had op de mate van transportatie, maar niet op de mate van identificatie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren