Slogans in het Engels versus slogans in de moedertaal: Een analyse van de consumentwaardering en de symbolische waarde van het Engels onder jongeren en jongvolwassenen.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-01-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De uitgevoerde studie onderzocht de waardering van Engelse slogans ten opzichte van de moedertaal. De waardering voor het merk en voor het logo en de slogan tezamen werd onderzocht. Ook werd de symbolische waarde van het Engels gemeten en vergeleken met de symbolische waarde van de moedertaal. De talen werden getoetst op de associaties: moderniteit, internationaliteit en prestige. Het onderzoek probeerde empirische evidentie te leveren voor de symbolische waarde van het Engels. Uit het onderzoek kwam een significant interactie-effect voor taal en nationaliteit op de merkwaardering van Engelse levensverzekeringsslogans. De Nederlanders hadden een hogere merkwaardering voor de Engelse levensverzekeringsslogans dan de Duitsers. Nationaliteit bleek uit te maken voor de perceptie van symbolische waarde van het Engels. Nederlanders beoordeelden het Engels en taal in het algemeen, hoger op symbolische waarde dan de Duitsers. Tevens beoordeelden Nederlanders het Engels hoger op de symbolische waarde van taal dan de moedertaal.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren