Gratis met een zachte G: een studie naar de effecten van regionale accenten in radioreclames voor producten en diensten

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-06-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Deze studie is uitgevoerd om te onderzoeken of regionale accenten ook deze effecten bewerkstelligen. De onderzoeksvraag onderscheidde vijf hoofdvariabelen waarop getoetst werd, namelijk: de attitude ten opzichte van de reclame, de attitude ten opzichte van het product of de dienst, de waargenomen competentie van de spreker, de waargenomen warmte van de spreker en de koopintentie. Om inzicht te verschaffen in deze onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van radiocommercials. In verschillende versies werd een standaardaccent of een regionaal accent gesproken. Ook werd het onderwerp van de commercial gemanipuleerd: zowel een product als een dienst stond centraal. Een groep van 185 respondenten heeft één commercial gehoord waarin óf het accent, óf de categorie van de commercial is gemanipuleerd. Vervolgens hebben deze respondenten een vragenlijst ingevuld. Uit analyses die zijn uitgevoerd op de resultaten uit deze vragenlijst bleek dat effecten op basis van het gesproken accent uitbleven. Wel werd bevonden dat de categorie van een commercial invloed heeft op de vijf hoofdvariabelen. Ook bleek de verstaanbaarheid, in tegenstelling tot voorgaand onderzoek, een positief effect te hebben op de vijf hoofdvariabelen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren