De invloed van de bekendheid van een merk op het herkennen van kernwaarden in het logo, de attitude jegens het logo en de attitude jegens het merk.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2017-07-03
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Een van de functies van bedrijfslogo’s is om de kernwaarden van de organisatie uit te dragen (Olins, 1990; Ind, 1997; Schultz & Hatch, 1997; Van Riel & Balmer, 1997; Urde, 2003; Buttle & Westoby; 2006). In dit onderzoek stond de invloed van de bekendheid van een merk op het herkennen van kernwaarden in het logo, de attitude jegens het logo en de attitude jegens het merk centraal. Verwacht werd dat de bekende merken effectiever waren in het uitdragen van hun kernwaarden door middel van het logo en dat de attitude jegens het logo en het merk hoger zouden zijn bij de bekende merken. Dit naar aanleiding van het mere exposure effect (Bornstein & D’Agostino, 1992; Zajonc, 1968), dat veronderstelt dat wanneer men eerder met een stimulus in aanraking is gekomen, deze beter gewaardeerd wordt dan een stimulus waarmee men niet eerder in aanraking is gekomen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren